tirsdag 30. november 2010

Trafikkstasjonen - den siste Sovjetstat?

Mandag ble den lille campingvognen kjørt til Tønsberg Trafikkstasjon for å (forhåpentligvis) bli norsk. Dvs. bli registrert med norsk kjennemerke. Det var en spesiell opplevelse! Min kamerat Ruben kom til Horten med Mercedesen sin, som er stor, tung og har hengerfeste. Vi kjørte deretter til Ås, og hadde bestilt time kl 1320.

Først gikk jeg inn til den meget hyggelige damen i resepsjonen, og betalte for kontrollen. Den kostet kr 430,- Hun hadde også bruk for å se papirene fra Tollvesenet på at momsen var betalt på vogna. Hun beholdt også skjemaet jeg fikk hos Tollvesenet, som danner grunnlag for produksjon av det norske vognkortet. Så langt alt vel.

Deretter skulle vi kjøre på vekta utenfor kontrollhallen, slik at vogna kunne veies, og inspektørene se at vekten stemte med det gamle danske vognkortet. Vi fikk koblet vognen av bilen, så kun vognens vekt ble målt. I forkant av dette, hadde vi heldigvis lempet over en del sekker med klær som skulle til nødhjelp og gjenbruksbutikker, samt oljeradioatoren og div. andre eiendeler fra vognen, over i bilen. Allikevel veide vognen ca 70 kg mer enn hva den gjorde i 1985... Nå var det nok klær, fortelt, osv. for i hvertfall det halve overskytende, men det hang de seg ikke mere opp i.

Så skulle bilen inn i hallen, og innenfor port 3, er det en brønn i gulvet gjennom hele hallen. Der f.eks. campingvogner kan kontrolleres. Vi kjørte inn, og med ett føltes det som når jeg gjentatte ganger har passert grensen mellom Polen og Hviterussland. Du kjører inn i et ingenmannsland, og er fullstendig overgitt til vaktene, deres dagsform og evt. størrelsen på bestikkelsene. Hallen er stor. Det finnes masse skjermer med mystiske tall man ikke forstår hva betyr. Det ligger merkelig verktøy og måleinstrumenter rundt omkring. Og inspektørene ser alvorlige ut. Har ofte rynker i pannen, eller tomme glassaktige blikk som er vanskelig å tyde.

Illustransjonsbilde av hvordan det ser ut på trafikkstasjonen.

Første problemet var modellen. Hobby 390 De Luxe fra 1985. Solgt i mengder i Danmark. Finnes ikke i det norske systemet. Og kunne gassystemet godkjennes? Jeg hadde ikke fått med flere papirer fra selger i Danmark, fordi vognen var solgt som besett. Ferdig med det.

Fra nå av gikk det over en time hvor mennene gikk frem og tilbake, kikket på PCskjermer, snakket i telefoner, tok masse bilder av vogna, studerte innskriftene med vogndata, kontrollerte bremser, kjørelys, dro i gasslanger, spurte meg innimellom om spørsmål, osv.
Jeg skulle rekke bussen, for å rekke danskeferga hjem, og det begynte å se dårlig ut.

Nå var det nesten gått halvannen time, og all snø og is hadde dryppet av Rubens bil i den varme hallen.
Så overhørte vi at inspektørene kranglet om fargen på vogna.
Var den hvit, beige eller gul? Med brun stripe.
Vi kikket på hverandre. Var det dette nivået kontrollen lå på?
Igjen ble det ringt og snakket iherdig. Innimellom med høye stemmer. Vi hørte ikke om de kranglet eller laget leven med hverandre...
Trodde den var hvit jeg. Men den ble beige på papiret.

Til slutt fikk jeg beskjed om at nå var vedtaket gått gjennom. Vedtaket?
Jeg fikk en bunke papirer om "vedtaket", og skulle igjen snakke med damen på sentralbordet, for å få vognkort og nummerplate. Det gikk overraskende greit.
Skiltet (i plast) kostet kr 50,- og jeg fikk et midlertidig vognkort.

Ruben satte meg av på en bussholdeplass, og jeg rakk bussen fint. Fordi den var 20 min. forsinket. Som passet bra for èn gangs skyld.

søndag 28. november 2010

Dansk kirke prioriterer anderledes

For ett par dager siden utrykte jeg min frustrasjon over at en kirke ville bruke 3,5 mill.kr + 10 år på samle dem inn, for å pusse opp sitt gamle orgel. Jeg mener pengene burde brukes på helt andre ting.

I Mariagerfjord i Danmark har nettopp en kirke valgt å bruke sine ressurser på noe annet. To lokale skateklubber hadde blitt nedlagt, og mange ungdommer manglet et sted de kunne utfolde seg fysisk og sosialt.

Frikirken benyttet anledningen til å gjøre noe for sin by, og uten vederlag lar de ungdommene plassere alle rampene sine her!

Les hele historien her

lørdag 27. november 2010

Utfordringer på jobben: Språket

En av de virkelig store utfordringer vi har i jobben som bryggemenn, er språk. Flere og flere trailere har utenlandske sjåfører fra Baltikum, som snakker lite eller ofte ikke norsk, skandinavisk eller engelsk i det hele tatt.

I tillegg har disse sjåførene ofte en mentalitet av og alltid skulle være først. Først i oppstillingsfilene. Først ombord. Og sikkert først i land, selv om dette begrenser seg selv...

Når disse sjåførene har med seg farlig gods, skal det informeres om dette i billettluken, papirer fremvises, bilen skal parkeres på egen plass på kaien, og kjøretøyet skal være første eller siste bil ombord i fergen. Dette pga masse sikkerhetsforanstaltninger. F.eks. hvis traileren skulle begynne å brenne  under overfarten, kan man bare åpne visiret/baugporten, legge ned fallemmen og fordi kjøretøyet da står i opp- eller nedoverbakke, kan man la det rulle ut av fergen og til sjøs.

Trailere som fører farlig gods, skal ha en rød firkant godt synlig foran og bak på kjøretøyet, og har også noen ganger en tallkombinasjon som forteller hva slags varer den har ombord. Ved en ulykke, kan omfanget begrenses, når man kjenner lasten og hvordan man skal behandle de enkelte typer gift, gass, skum, osv.

Sjåførene er imidlertid ikke alltid oppdatert på hva de har med seg. De har ikke alltid riktige papirer med seg, og det skjer også at sjåførene "glemmer" å gi beskjed til billettøren i luka, at han har med seg farlig last. Billettøren klarer ikke alltid å se skiltene på bilen, hvis de er plassert på høyre side, eller køen går tett frem til billettluken.

Alt dette skjedde samtidig lørdag ettermiddag på kaia i Horten.
Svensk trekkvogn, dansk tralle og baltisk sjåfør. Av den temmelig hissige sorten.
Han hadde ikke gitt beskjed om at han hadde med farlig last.
Han sto i samme kø som vanlige trailere.
Og da han skulle kjøre ombord i Bastø I forsto han ikke hva jeg sa, ble forbannet, vrengte bilen ut forbi meg, og prøvde å kjøre ombord. Jeg gikk etter han, og banket i døren for å få han til å stoppe, noe han nektet. Styrmannen fikk imidlertid hindret han i å kjøre ombord.

Det viste seg at lasten han hadde med ikke var tillatt på Bastø I og Bastø II, men kun på Bastø III fordi den har skumanlegg over hele bildekket og er dermed klassifisert anderledes enn de to andre fergene.
Dette forsto heller ikke sjåføren, og brukte tid ved å hindre andre biler å komme ombord mens han kjeftet og løp etter styrmannen inn på båten.

Etterhvert fikk vi han til å kjøre ut av området, og gjennom billettluken enda en gang. På finurlig vis klarte billettøren Markus og forklare at han måtte vente på neste ferge, som var Bastø III.

Dessverre opplever vi ofte lignende situasjoner som bygger på misforståelser og språkproblemer.
I tillegg er det ikke så kult med mine 73 kg og yppe med et kjøretøy på ca 50 tonn...

fredag 26. november 2010

Ekstreme syklister gjennom Horten

Fredag morgen oppdaget jeg to syklister som hadde overnattet i venterommet på den gamle fergeterminalen i Horten. Fordi deres syklister var fullastet med bagasje, ble jeg nysgjerrig, og forsto at disse to hadde syklet langt. Og det var riktig nok: Fra Romania. For seks måneder siden!

Mennesker som gjør slike ting, fascinerer meg veldig.
Og jeg vil gjerne vite HVA som driver dem til å gjøre slike, temmelig ekstreme ting, på denne årstiden.

Gutta er utdannet elektroingeniører, og fant ut at skulle de dra på sin livs reise, MÅTTE det være nå, før jobb og familietiden starter. De svarte strekene på kartet, viser den planlagte ruten.
Gutta, som var i starten av 20-åra, hadde nå kommet fra Nordkapp, og skulle videre i dag mot Oslo, og deretter Sverige og Danmark. Hadde valget vært mitt, ville jeg nok heller valgt Nordkapp på sommeren, og sydeuropa på vinterstid...
Ikke minst med utgangspunktet i ett reisebudsjett på 100 dollar pr. måned.

Gutta skriver også en reiseblogg, med adressen http://ontheroad.blog.hu/ finnes også med engelsk tekst.
Her er også en gjestebok hvor mennesker de har møtt på veien, har gitt dem en hilsen.

Bildet under er tatt fredag morgen, med dårlige lysforhold i det delvist demonterte terminaltaket.

torsdag 25. november 2010

Redde orgel - total kirkelig skivebom!

I Horten skal det samles sammen ca 3,5 mill. kr, og brukes ca 10 år med frivillig innsats for å få det gamle kirkeorgelet til å bli optimalt igjen. Etter min mening er dette total skivebom! Gjengangeren.no brakte i går historien om prosjektet, og pengeinnsamlingen som allerede har pågått i 6 seks år og så langt innbrakt kr 700.000,-

Denne måten å vise hva kirken står for, minner om noe forhistorisk, hvor det er var viktigere å fylle Gudshusene med kostbarheter og utsmykning, og glemme hva som faktisk er poenget. Min mening er at kirkens (som for øvrig ikke er en bygning, men MENNESKER) største prioritering burde være å hjelpe trengende, vise hvem Gud er, samt være tilgjengelig for de som søker hjelp. Et kirkeorgel oppfyller ingen av disse kriteriene. Tvertimot har det i dette tilfellet heller ført til pinlige situasjoner og oppsigelser fra organistene.

Jeg er en troende, og prøver på ingen måte å vanne ut evangeliet ved å droppe kirkelige bygninger. Det har kirken klart selv. Jeg tror vi må tilbake til urkristendommens prinsipper, der de troende helt enkelt prioriterte fellesskapet med hverandre, spiste sammen og ble respektert av folket.
Det betyr at man velger bort nakkefellesskap med ansiktsfellesskap, bytter ut monolog med dialog, og er i et kristent fellesskap hvor man ikke drukner i mengden, men kan oppleve seg sett, hørt og bli elsket.

Disse verdiene kan man helt fint klare å oppfylle uten store bygningsmasser som skal betales og vedlikeholdes. Det krever bare kristne mennesker med et hjem. Og det har de fleste.

Hvorfor ikke tenke praktisk og vinn-vinn?
Bruk frivillige til å spille piano eller på en gitar i gudstjenestene, dropp de betalte organistene, og bruk pengene på å hjelpe mennesker både praktisk og økonomisk. Det må være en MYE bedre måte å forvalte penger, i en kommune som sårt trenger hver eneste krone...

Ill. bilde av orgelet i Østbirk Kirke

onsdag 24. november 2010

Opp til 10 cm snø i Jylland: Full panikk, 347 biler reddet

Hvorfor blir det alltid full panikk i Danmark når det snør litt? Hvorfor stenger danske skoler hvis det blåser for mye om vinteren når det snør? Hvorfor har nesten ingen dansker vinterdekk?

Mentaliteten på dette området er himmelvid i forhold til nordmenns vintervaner. Som nordmann bosatt i Danmark gjennom flere år, overrasker det meg igjen og igjen hvor totalt uforberedt danskene virker, selv om kalenderen kai si desember, januar eller februar, og gradestokken har ligget lenge under 0.

Jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor det er slik:
Danskene er ukuelige optimister, og er et av de land i verden hvor man ser lysest på livet. Selv om mange ser nyheter og vær om kvelden, er det få som står opp tidligere dagen etter når det er meldt snø. Og heller ikke hvis det er i kombinasjon med mye vind.

I Danmark er det ganske flatt, noe som gjør at snefyking er et stort problem. Det vil si at noen steder er veien fri for snø, mens rundt neste sving kan det ligge en snøskavl på kanskje 2 meter midt over veien. Det gjør at selv om veien VIRKER fin, kan farene true.
Danskene liker heller ikke å bruke penger på ting de ikke mener de kan forsvare. Som f.eks. egne vinterdekk. Jeg mener å ha lest at 90% av danske biler kun har sommerdekk. Hele året. Når danskene skal på skiferie til Norge, kan man LEIE vinterdekk i Danmark... Antall dager med snø på veiene er kanskje 10-20 i løpet av en dansk vinter, og er dermed vesentlig lavere enn en vinter på Østlandet i Norge.

Danskene liker best å gå med helårsjakke og tykke vintersko. Regntøy, gummistøvler og endog enda mere heavy utrustning unngås helst, med mindre man skal på skiferie utenlands. Da reiser man likesågodt i hele vinterhabitten, inkl. skistøvler. Som ser ganske morsomt ut inne på en ferge, for en nordmann som alltid har med sånt i sekken.

Disse kombinasjonene gjør at skoler må stenge, fordi lærerne ikke kommer seg frem. Konserter og større arrangementer avlyses. Busser og tog blir ofte innstilt. Og 347 biler bare i deler av Jylland, måtte ha hjelp tirsdag denne uken, selv om det kun hadde snødd ca 10 cm. på det meste.

Danske Vejdirektoratet har laget en egen nettside hvor man kan få info om trafikkforholdene på vinterstid. Den er meget godt laget, og viser hvor veiene er glatte og hvor det er saltet.
Den har endog varsel om salting på sykkelstiene i de største byene. Ta en kikk her (www.vintertrafik.dk).

Vejdirektoratet har også laget en liten morsom film hvor de oppfordrer borgerne til å vise ansvar, klikk på linken.

tirsdag 23. november 2010

Permanent 4. ferge på Horten - Moss

Så kommer det endelig en fjerde permanent ferge på ruten Horten-Moss. Selskapet har kjøpt MF BOKNAFJORD fra 1986, som skal settes i rute søndag - fredag, fra 14. mars. I høysesongen om sommeren skal fergen seile fra morgen til aften de fleste av ukens dager.

Det blir spennende å se om skipet blir malt i Bastø Fosen-farger, og om navnet blir BASTØ IV som nok vil være naturlig. Sannsynligvis vil denne fergen få hjemmehavn i Horten, og ligge ved det gamle fergeleiet.

Både reisende og oss ansatte kjenner denne fergen godt, da vi har leid den inn flere ganger de siste årene. Den er en "miniatyr" av våre egne ferger, og har plass til ca 33 biler i kjelleren og 11 trailere på toppen. Våre egne ferger tar ca 70 biler i kjelleren, og 18-20 trailere på øverste dekk.

I praksis betyr dette at midt på dagen vil det bli følgende avganger fra Horten:
Kl 1145, 1200, 1215, 1245
1315, 1330, 1345, 1415, osv.
Det vil si at på det beste har vi tre avganger på en halv time. Da får vi unna mye trafikk, selv om det blir hektisk for de land-ansatte med både billettering og trafikkavvikling. Og samtidig skal vi holde godsekspedisjonen åpen, innimellom bunkre vann og diesel på fergene, hente og levere intern og ekstern post, servisere båter med arbeidstøy, rekvisita, og mye mere.

Min mening er at tilbudet for de reisende nå blir enda bedre, og det teller mest.
Deretter får vi heller bruke flere hender og føtter for å få gjort jobben vi skal gjøre :-)

MF BOKNAFJORD ønskes varmt velkommen til Horten - så snart som mulig.

Bildet er tatt av Thomas Pinhas.

mandag 22. november 2010

Badelandtest: The Reef i Frederikshavn

Lørdag var gutta og undertegnede noen timer i Stenas nye badeland i Frederikshavn, og det var en stor, stor suksess! Det gamle badelandet stengte dørene for ett år siden, og åpnet igjen nyrenovert i juni i år. Da var hele badeområdet forvandlet til en karibisk øy, med intene byger av monsunregn, spennende grotter, varme boblebad, lange vannsklier, lekre dampbad, bølger, vannkanoner, mulighet for å svømme ut, vannstrøm-basseng, og et meget behagelig inneklima på godt over 30 grader...

Mange behagelige sitteplasser rundt om i anlegget innbyr også de voksne til avslappning, mens barna boltrer seg trygt omkring, det meste innenfor småbarnsforeldres synsvinkel. Flere steder kan man kjøpe drikkevarer, fast food og is, og veggene er betrukket med bambus, "fjellene" er flott dekorert og det hele er sydd sammen med mange stier som forbinder aktivitetene med bassengene, hotellrommene og velværeavdelingen.

Inngangsprisen er kr 75,- i ukedagene og 95,- i weekenden. Da kan man tilbringe hele dagen i anlegget hvis man ønsker. Og det gjorde åpenbart mange denne helgen. Særlig utpå ettermiddagen ble det mye mennesker. Stena Line har spesielle hotell- og badepakker for reisende fra Oslo og særlig Göteborg. 90% av de besøkende var svensker denne lørdagen.

Hva kunne være anderledes?
Ikke mye. Eneste minuset var muligens at garderobene og dusjfascilitene var det originale, og ikke helt sto i stil med det flotte, nye badeanlegget. Men det fungerte fint, og er romslig.

lørdag 20. november 2010

Sviktet. Tillitsbrudd. Gjenopprettelse mulig?

Jeg bruker min iPhone 3GS til det meste, også som vekkeklokke. Fredag morgen var den innstilt på 0425. Jeg var også innstilt på å våkne da, fordi den alltid har vært trofast og aldri sviket meg.
Inntil da.

Kl. 0455 er jeg nesten våken av meg selv, og sekunder etter hører jeg Bastø III starte hovedmaskinen. Jeg spretter opp og kikker på armbåndsuret som ligger på kjøkkenbenken. Nei - skulle vært der for 10 minutter siden! Hiver på meg buksa og genseren, og løper inn på bryggekontoret, skrur på walkie-talkien, og hører det blir spurt etter meg. Tar på meg jakka på vei ut for å hjelpe med fortøyningene, og det er iskaldt fordi jeg verken fikk på stillongs eller nok klær under jakka...

Ingen katastrofe skjedd, men det kunne vært mye verre!
F.eks. at jeg ikke hadde rukket ferga TIL jobben, eller HJEM fra jobben.
Fordelen i går var at jeg ikke har så lang vei til jobben ;-)

Imidlertid kjenner jeg at det HAR oppstått et vesentlig tillitsbrudd mellom meg og iPhonen.
Kan jeg stole på den igjen?
Var problemet at den hadde for lite strøm?
Jeg er overbevist om at den HAR vekket meg tidligere selv om strømmen har vært lav, og den ringer jo uansett selv om telefonen er skrudd av.
Godt jeg har noen dager til å komme meg på, før jeg er 100% avhengig igjen...

Bilde fra softsailer.com

fredag 19. november 2010

Riverdance - DVD Live from Beijing

I dag fikk jeg beskjed om at DVDen jeg har bestilt "Live from Beijing" med de originale Riverdance-folkene (hvis man kan si det slik), er på vei med posten! Håper den kommer senest lørdag, så kan jeg invitere Pia og gutta til Riverdance-show i stua...

Pia og jeg så en forestilling i Oslo for flere år siden, og det var en stor opplevelse! Det er fantastisk at så mange mennesker kan samordne og spille på lag, så til de grader profesjonelt... Et slikt show er full av inntrykk fra dans, musikk, farger, lys og stemninger - og har du ikke vært på det, kan det anbefales på det varmeste.

Dessverre er det ingen planer om forestillinger i Europa dette året eller første halvår av 2011. Derfor får vi heller nyte opplevelsen på DVD, og spare penger til de kommer :-)

Under har jeg satt inn en liten filmsnutt som gir et meget godt bilde av hva man kan oppleve til et show:


torsdag 18. november 2010

Kjempe prisforskjell på varmekolbe

Min lille hybelvogn i Horten skal få lagt inn el-kolbe i varmesystemet, som gjør at jeg kan bruke det eksisterende opplegget som hører til i campingvogna. I dag kan man kun bruke gass på dette systemet, og siden jeg betaler for strøm til rederiet, vil jeg selvfølgelig benytte meg av muligheten for elektrisk oppvarming.

Men, da jeg undersøkte prisen i Frederikshavn og på Ås utenfor Tønsberg, var prisforskjellen enorm!
Varme-element + montering i Fr.havn: Kr 2.900,-
Varme-element + montering på Ås: Kr 7.000-7.500,-
Det betyr over dobbelt så dyrt i Norge!

Det betyr også at det faktisk lønner seg for meg å ta med campingvognen hjem til Fr.havn for å få utført jobben... Ganske utrolig.

Bildet viser standard ovn, og el-elementet er rødt og monteres på det eksisterende anlegget.

onsdag 17. november 2010

Morgentur med buss og tog til Torp

I dag har jeg reist kollektivt i Vestfold, og vært Horten-Torp tur/retur. Før kl 10 :-) Jeg skulle lage papirer hos Tollvesenet, og når man ikke har bil, blir det buss og tog. Imidlertid var overraskelsen stor, hvor kjapt, smidig og prisgunstig reisen med TOG til Sandefjord Lufthavn Torp faktisk var!

Avgang med buss fra Horten kl 0630, ankomst Tønsberg kl 0703.
Tog fra Tønsberg-Råstad kl 0716, ankomst kl 0731.
Shuttlebuss fra stasjonen kl 0732, ankomst terminalen på Torp kl 0738.

Selve togturen fra Tønsberg-Torp kostet kun kr 39,- og det ble jeg positivt overrasket over. Jeg hadde regnet med å måtte ha Time-expressen eller Flybussen, som hadde tatt mye lengere tid. Shuttlebussene korresponderer alltid med både syd- og nordgående tog på Vestfoldbanen, og sjåførene var særdeles hyggelige.

Alltid artig å oppdage at ting er bedre enn man tror :-)

Og for god ordens skyld: Bildet over er fra bløtekaken til Norwegian de disse nettopp har startet flyvninger fra Torp til Alicante. Jeg fikk ingen kake...

tirsdag 16. november 2010

Høye hæler er fascinerende ...


Det er mange meninger om sko. Sikkert like mange meninger som det er kvinner. Men når oss menn ser høye sko, legger vi ofte litt ekstra merke til dem. Og til hun som går i dem. Og akkurat det er jo noe av kjernen med disse skoene: Man blir lagt merke til.

Faktisk er det flere sanser som blir satt i gang når det kommer noen høye hæler gående: 
- Det visuelle
- Det er som regel ganske hørbart
- Personen som går i dem, får en betydelig mer feminin holdning

Nå syns jeg ikke det skal være høye hæler for enhver pris, og det er ikke pent hvis hælene er altfor høye, f.eks. over 10 cm. på en liten fot. Og i hvertfall ikke hvis kvinnen ikke har lært å gå med dem...

En undersøkelse i Danmark, publisert i Jyllandsposten, avslører at danske kvinner i gjennomsnitt har 24 par sko og støvletter stående hjemme. En halv prosent av kvinnene i undersøkelsen har over 100 par sko...

En annen undersøkelse hevder at høye hæler er godt for kvinners sexliv. Vi leser: "Høje hæle på skoene strammer læggene og styrker musklerne i bækkenet. Men de har også direkte og positiv indflydelse på kvindens evne til at opnå orgasme. Det hævder i hvert fald en italiensk læge, der er ekspert i urinvejssygdomme". Les artikkelen her


Det skrives også mange blogger om nettopp sko, og en av de største norske er Skobloggen til Malin Cecilia, som finnes her.

Forventer vi menn så at kvinner alltid skal gå med høye hæler for trigge oss, se flotte ut og gjøre oss oppmerksom på at det nå faktisk nærmer seg et hunkjønn som ønsker å bli lagt merke til?
Nei, jeg tror ikke det.
Men på en annen side, har vi selvfølgelig ikke noe imot at hunkjønnet "setter litt farge på låven", er stolt av den hun er, og ikke redd for å vise seg frem. Ikke på en horete, men på en elegant og anstendig måte.

Det må være mye mer attraktivt for en kvinne å bli sett på med øyne som sier:
- Wow, det var jammen en flott og elegant dame.
I stedet for øyne (og åpen munn) hvor tankeboblen formelig står over hodet hans med teksten:
- Stønn, bare jeg kunne fått med henne hjem i senga.

mandag 15. november 2010

HELPERS gir 2 nye mikrolån

Vår hjelpeorganisasjon HELPERS har nettopp gitt to nye mikrolån. Det ene på $ 500 er til Gabriella som er fra Mexico. Da hennes 6 måneder gamle sønn døde, var hun ikke klar over de muligheter som kunne reddet han. 
Hun har startet et omfattende arbeide med å undervise og informere helsepersonell og frivillige i forskjellig medisinske hjelpemidler.Beløpet skal tilbakebetales i rater over 18 måneder, fra januar 2011.

Det andre mikrolånet går til en gruppe kvinner i Den Dominikanske Republikk, hvor lederen Dominga skal utvide forretningen, som igjen gir overskudd til å utvide undervisningslokaler som hun har hjemme. Hun har lånt $ 300 som skal betales tilbake over 6 måneder fra januar 2011.
Les mere her

Mikrolån er kort fortalt mindre beløp som lånes ut, ofte uten renter, til etablerere og entreprenører for å hjelpe dem å bygge eller utvide deres forretning. Tilbakebetalingstiden er som regel fra 6 måneder til 2 år.

søndag 14. november 2010

Genial Lego-film på nettet!

På nettet sirkulerer det nå en skikkelig bra laget Lego-film, som er mikset av de tre mest kjente Star Wars-film, pluss litt fri fantasi... Den er laget av to danskere, og virkelig verdt en titt. 

Filmen er limt inn under, dobbelklikk på bildet, og trykk evt. på "stjernetegnet" for å se den i full skjerm :-)

Ha en fin dag alle venner og lesere!

lørdag 13. november 2010

Mortensaften med besøk fra Aalbæk

Mortensaften var opprinnelig 10. november i år, men fordi det passet bedre med besøk i går fredag, flyttet vi bare sammenkomsten. Mortensaften eller Mortens Gås er en gammel historie om en type som ikke ville bli biskop, og gjemte seg sammen med gjessene i stallen. Men fordi kællen ikke klarte å ligge stille, fløy gjessene opp, Morten ble oppdaget, og måtte mot sin vilje bli ordinert til stillingen allikevel. Kort fortalt.

De siste årene har vi hatt en (god) tradisjon med noen venner fra Aalbæk, hvor vi bytter på å arrangere middagen. Det parret som kommer, tar med dessert (som alltid er riskrem /ris a la mande på dansk), varm kirsebærsaus og drikke til måltidet. Vertsparret stiller ann med and, hvite og brunede poteter, rødkål, surt, ripsgele og tykk, god stekesaus. Denne jobben hadde Pia gjort med glans i år, og jeg hadde også bidratt med å skru på stekeovnen kl 14...

Vi pleier å vente med desserten til litt senere, da vi alle veldig sjelden spiser and, og dermed spiser ganske mye. Det ble en veldig hyggelig aften, spesielt fordi jeg ikke hadde møtt Anders på mange måneder, og vi deler flere felles interesser, som f.eks. økonomistyring, investering og eiendom. Når jeg skriver det, høres det INNMARI kjedelig ut, men det var det absolutt ikke ;-)

fredag 12. november 2010

Ung mor fra Horten utgir bok - som anbefales!

Det er alltid gøy når ens venner gjør utradisjonelle ting.
Karina Hjelmervik har i flere år samlet sammen gullkorn fra barna deres, og noen av oss har vært heldige å kunne følge med på nettsiden deres som tidligere ble oppdatert med ord som lett gir smil om munnen.

Nå er dette nettopp utgitt i bokform, og boken anbefales hermed på det varmeste!

«Barn ser alt fra andre vinkler enn voksne. De tenker og handler ut fra sine forutsetninger. De har kreative løsninger og imponerende logikk. Og våre barn er ikke noe unntak», skriver forfatteren. «Ofte ser saken faktisk klarere ut fra et barns synspunkt. Da jeg oppdaget det, begynte jeg å skrive. Egentlig var det ikke meningen at brevene skulle utgis. Jeg skrev for å huske. Jeg husker nemlig bedre på papiret enn i hodet. Du inviteres nå inn i glimt fra vår hverdag. Jeg håper du vil hygge deg sammen med oss. Men mest av alt håper jeg at du får lyst til å lytte til barna rundt deg. Jeg tror vi kan lære mye om oss selv og vårt forhold til Gud når vi ser ting slik barn ser dem.»

Boken koster kr 178,- og kan bestilles her

torsdag 11. november 2010

Sofasurfing: Deniz fra Tyrkia på besøk

Couchsurfing er en non-profit-organisasjon som i korthet går ut på at mennesker tilbyr hverandre gratis overnatting når man er på reise. Noen inviterer på middag, mens andre viser frem severdighetene i byen hvor de bor. Alt for at gjesten skal få et mer realistisk innblikk i hvordan menneskene EGENTLIG lever, er, og hva de bruker livet sitt på, når man er på nye plasser.

Her er litt statistikk fra nettsiden: 

Antall sofasurfere    2.320.505
Antall vennskap etablert   2.693.000
Antall positive erfaringer   4.311.000
Antall land representert   241
Antall byer representert   79.462
Antall språk representert   335


Deniz studerer p.t. i København, men er opprinnelig fra Tyrkia.
Hun søkte etter verter i Skagenområdet, fant oss, og sendte en henvendelse om det var mulig å overnatte hos oss èn natt fordi hun gjerne ville oppleve Skagen i sin høstferie.
Vi kunne deretter gå inn å sjekke hennes profil på couchsurfing, lese om henne, og om andre hun hadde overnattet hos, hadde positive erfaringer. Det står også hvilket språk man snakker, hvor man har reist, og man finner lett evt. felles interesser.
Vi svarte ja, skrev en veibeskrivelse, og Deniz fant adressen fra jernbanestasjonen.
Hennes eget bilde, tatt på Grenen hvor de to hav møtes

Vi syns dette er en genial måte å treffe mennesker på! Til tross for ulike syn på liv, politikk, religion, osv. møtes man allikevel på samme nivå - fordi man er mennesker.
Og vi er ikke så veldig ulike allikevel. Når det kommer til stykket...

Medlemsskap er gratis, og man behøver ikke å kunne tilby overnatting. Se mer på www.couchsurfing.org

tirsdag 9. november 2010

Superspeed innstilt igjen!

Da jeg skulle hjem fra jobben i dag tirsdag kl 08, var Superspeed fra Larvik - Hirtshals innstilt. Igjen. Ikke ofte det skjer to ganger på èn uke... I hvertfall ble det dødtur fra Sandefjord til Color Lines terminal i Larvik tidlig i morges. Deretter buss tilbake til Sandefjord. Der så jeg en film på biblioteket, spiste lunsj med mamma og Hang på Fru Wolds Cafè (som mormor spanderte selv om hun ikke deltok selv pga forkjølelsen :-)

Deretter kjørte jeg med mamma og Hang hjem til dem, sov halvannen times middagslur, og spiste pizza før jeg igjen satte kursen mot Larvik med buss fra Industriveien. Det skulle vise seg å holde bare akkurat, fordi det hadde begynt å snø, trafikken gikk langsomt, bussen var meget forsinket, og hadde jeg ikke fått tatt en taxi fra Larvik stasjon til terminalen (for øvrig sammen med noen andre passasjerer som også fikk dårlig tid), hadde det faktisk ikke blitt hjemreise i dag i det hele tatt...

Fergeavgangen kl 1730 ble også utsatt 3 kvarter, fordi det var to store trafikkulykker i området, og bilene sto bom stille i lang tid på Elveveien ved Larvik. I skrivende stund har vi nettopp ankommet Hirtshals, etter nesten 5 timers fergetur. Skipperen meldte om opp til 5 meters bølger, men dem merket vi veldig lite til. Jeg fikk både spist litt og sett 5 episoder av MadMen. Eller ble det 7?

Om 20 minutter går dagens siste tog fra Hirtshals - Hjørring, og der bytter jeg til toget mot Fr.havn. Da skal jeg være hjemme i leiligheten ca kl 01 tenker jeg.

Etter mange arbeidstimer i går, har det vært deilig å bare kunne slappe av, spise, sove og hygge meg denne dagen. Også gleder jeg meg til å se Pia Charlotte og gutta igjen :-)))

mandag 8. november 2010

Enkelt og opplysende om voksne med ADHD

Artikkelen under er hentet fra Ugeavisen Odense, og den forklarer meget godt og enkelt om ADHD hos voksne. Bør leses av alle, fordi alle kjenner noen som har ADHD. Samtidig som din forståelse blir større, får du også et lite innblikk i vår verden. Takk!


ADHD er en forkortelse af et engelsk udtryk for opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet.

Symptomerne afspejler en bestemt måde, som stoffet dopamin i hjernen fungerer på. Dopamin regulerer de processer, som vores hjernesystem bruger, når der skal udføres en opgave, men dopamin regulerer også kroppens muskelaktivitet.


- Ved ADHD hos voksne kommer det til udtryk som en indre uro og anspændthed eller synlig hyperaktivitet, som man kender det ved børn med ADHD, oplyser overlæge Marianne Breds Geoffrey, der er specialist i psykiatri, til netdoktor.dk.

Intelligens og ADHD

ADHD er oftest medfødt og er stærkt arveligt. Hos familier kan man undertiden følge symptomerne gennem generationer. Ofte vil ens børn have forskellige grader af ADHD, og blandt voksne findes ADHD ligeså tit hos kvinder som hos mænd.

ADHD har intet med intelligens at gøre. Mange med ADHD er meget intelligente og kreative, og derfor kan det virke ekstra uforståeligt, når de ikke bruger deres evner og muligheder.

Typiske symptomer

Mange med ADHD er meget følsomme over for lyd. Når støj står på, bliver nogle irritable, mens andre bliver fjerne. De har svært ved at være til stede og deltage aktivt og positivt i mange hverdagshandlinger på arbejde og i hjemmet.

Også synet påvirkes af ADHD. Små bevægelser og skift i omgivelserne registreres tydeligere hos voksne med ADHD.

Voksne med ADHD udmattes i selskab med andre mennesker, og de har derfor tit svært ved at befinde sig i sociale sammenhænge, fx i kantinen på grund af larm eller skiftende synspåvirkninger, sidde i et kontorlandskab eller deltage i gruppearbejde.

Men også evnen til at handle er påvirket.
Voksne med ADHD har svært ved at holde opmærksomhed på ét sted, og det har betydning for deres evne til at gøre forskellige ting i dagligdagen.

Det er derfor vigtigt, at man indretter rammerne på arbejde på en sådan måde, at den voksne med ADHD fungerer bedst muligt. Og når der stilles opgaver, kan man regne med, at den voksne med ADHD er god til at skabe idéer og inspirere i en opstartfase; men når der kommer en masse delprocesser i opgaveløsningen, bliver det tit uoverskueligt for den voksne med ADHD. Der kommer mange løse ender, eller der fokuseres alt for meget på detaljer, så det er svært at gøre noget færdigt.

I hjemmet udskydes betaling af regninger, rengøring, tøjvask, indtil det absolut ikke kan lade sig gøre at udskyde det længere. Stress og lavt selvværd følger så med. Og især opgaver, hvis løsning er vigtig for den pågældende selv, er svære. Man kan godt hjælpe andre, men ikke sig selv.

Hyperaktivitet vil aftage og erstattes af følelse af indre uro, tankemylder og snakkesaglighed. Den voksne med ADHD er rastløs og handler ofte impulsivt.

Ledsagesygdomme

Mange der lider af ADHD oplever også en række andre følgevirkninger som fx søvnforstyrrelser, stress, migræne og får følgeproblemer, som har lighedspunkter med autisme.

Nogle begynder tidligt at ryge, fordi de oplever, at nikotin har en gavnlig effekt, mens andre desværre får problemer med alkohol eller hash. Det gælder dog ikke børn, som kommer i behandling for ADHD, hvor misbrugsproblemer senere i livet ikke er mere omfattende end hos de, der ikke har ADHD.

Behandling

Heldigvis er der kommet megen opmærksomhed omkring ADHD, således at diagnosen i dag stilles tidligere og oftere. Det gør behandlingen lettere.

Behandlingen kan både være ikke-medicinsk og medicinsk.

I den ikke-medicinske behandling indgår bla. indretning af omgivelser og livsprocesser på en sådan måde, at ADHD-virkningerne bliver mindst muligt. Herved kan skabes en god spiral i dagligdagen.

Også andre påvirkninger kan sættes i værk, men medicin kan være nødvendig. Der findes en række forskellige former for medicinsk behandling.

Både den ikke-medicinske og medicinske behandling forudsætter professionel tilrettelæggelse.

søndag 7. november 2010

Er jeg FOR perfeksjonistisk?

En ulempe med meg er at jeg ofte er altfor perfeksjonistisk. Heldigvis så forstår jeg det ofte selv, og det gjør hverdagen til meg (og ikke minst andre) enklere. For eksempel er det meg som skal vaske og gjøre rent hjemme i leiligheten. Men fordi jeg er så utrolig nøye, tar dette veldig lang tid, og det er lite motiverende å starte på jobben. Pia Charlotte derimot har det ikke på den måten; hun sveiver over med vaskefilla der hun ser det trengs - her og nå. Og får det gjort, selv om jeg ville gjort det mer grundig.

Da må man spørre seg igjen: Hva er hensikten? Og det er selvfølgelig at det blir gjort rent. Og da er det selvfølgelig bedre med LITT rent, enn IKKE rent i det hele tatt. I praksis vil dette si at jeg kan bruke en hel dag på å vaske leiligheten på 102 m2, og allikevel ikke komme gjennom alt fordi det dukker opp masse ting underveis som skal ryddes, sorteres, arkiveres eller kastes. Pia kan gjøre det hele på under 2 timer!

 Noen ganger er man NØDT til å være perfeksjonistisk. Som når man maler hvite streker på kaia, som bilene skal holde seg innenfor.

På jobben kan dette også være en utfordring for mine kollegaer, som føler at jeg setter altfor høye - og kanskje unødvendige - krav til måten arbeidet skal utføres på. Det kan være hvis det skal ryddes opp, og i andres øyne kan det bli ryddig, mens i mine øyne er det fortsatt masse rot. I slike situasjoner er det viktig at vi snakker om det, i stedet for at bare DE ANDRE snakker om det. For det hjelper veldig lite, bortsett fra på meningene om hvor vanskelig jeg kan være... ;-)

Mennesker som er altfor perfeksjonistiske blir ofte også omtalt som kontrollerende. Hvilket er et temmelig negativt ladet ord, etter min mening. Jeg forstår også at vi som har disse tendensene lett kan skyve folk fra oss, fordi vi virker så vanskelig å gjøre tilfredse. Det er ikke minst veldig trist når barn føler at de ikke strekker til. Derfor forteller jeg barna mine at dette er en av mine svakheter, og at jeg elsker dem uansett hva de klarer, presterer, eller mener. Og at jeg jobber på saken med å bli mindre masete...

Nå som jeg har skrevet disse linjene, kommer følelsen snikende med tanker som "du bør gjøre det mer forståelig for leserne, du må formulere deg bedre, hvorfor har du brukt så lang tid bare på disse få ordene, osv", og hvis jeg IKKE er oppmerksom, vil jeg arkivere dette innlegget for senere bruk. Og kanskje aldri bruke det, fordi jeg aldri blir heeelt tilfreds med innholdet. Men jeg lar meg ikke lure, og nå har du lest det :-)

lørdag 6. november 2010

Broccoli som brudebukett?

Som mange faste lesere vet, elsker jeg når mennesker finner på originale og personlige måter å gjøre ting på.
Det gjør også det danske ekteparret Maja og Herluf Vernegaard Hansen. De giftet seg søndag 10.10.10. kl 10.10. Og akkurat det gjør ikke saken særlig spesiell, selv om datoen er ganske morsom…

Nei, det unge parret på ca 25 år hadde også noen spesielle ønsker og tanker om hvordan de ville gjøre det: Maja ville ha en kvast broccoli som brudebukett, og da hun fant ut at dette kostet 10 kr i stedet for 1000 kr ville hun ihvertfall ikke skifte mening.

Den grønne broccolien matchet godt brudekjolen, som bl.a. var sydd sammen med en amerikansk fotballgenser. Over maven på bruden sto det PENSINGTON med store grønne bokstaver, og lenger ned stod spillernummeret 25 også ganske synlig (Pensington spiller på laget JETS, som er parrets store lidenskap).
Parret ble gift på rådhuset, fordi danske folkekirkeprester kun har lov til å vie inne i kirkelige lokaler (!). Selv om dette blir litt mer formalistisk, er det vår innstillling som teller, ikke hvem som utfører handlingen, har bruden uttalt. Etter vielsen ble det servert ost- og purresuppe hjemme hos ekteparet, og i desember planlegger de en større fest. Da kommer det ikke til å bli danset brudevals, men heller brude-salsa, da Maja og Herluf har ikke har særlig mye sans for tradisjoner. Men det forstod vi nok ;-)

Bilder fra stiften.dk, tatt av Flemming Højer

torsdag 4. november 2010

Ting blir ikke alltid som man regner med

Det siste døgnet har det skjedd noen ting jeg ikke hadde regnet med eller planlagt. I slike situasjoner kan man velge ett av to alternativ: Gå på med krum hals og ta hendelsene som en opplevelse, eller bli sur, grinete og misfornøyd med alt og alle.

Det som skjedde i går, var at fergen fra Hirtshals - Larvik ble innstilt, så jeg ville ikke rekke å komme tidsnok til jobben i formiddag. Color Line sørget imidlertid for hotellovernating, morgenmat, endret billett og tilgodelapp på kr 75,- som kunne brukes til hva man måtte ønske på vei hjem i dag. Selv om de ikke ringte meg for å gi beskjed på forhånd, når de besluttet å kansellere avgangen.

Og jeg kan gjøre svært lite med innstilte ferger sent på kvelden. Det vet jeg godt. Derfor kunne jeg likesågodt gjøre det beste ut av situasjonen, sammen med mine to arbeidskollegaer som også var i Danmark i går, og skulle ta samme båt hjem til Norge. Vi kjørte sammen ut til hotel Fyrklit (som er et Danland-hotell) med panoramautsikt utover Skagerrak. Vi så litt fjernsyn sammen, og la oss på de to dobbeltrommene vi fikk utdelt. Da vi våknet i dag var himmelen skyfri, og jeg benyttet tiden før morgenmaten til en deilig spasertur i klittene, bort til Hirtshals Fyr. Vinden var vesentlig mindre i dag, og det var riktig så friskt og deilig å vandre alene tidlig på morgenen, mens solen sto opp i øst.
Morgenmaten ble inntatt i restauranten i 2.etasje på hotellet, og var forsåvidt enkel, men god. Vi brukte god tid ved bordet, og etterpå var det også tid til å besøke badelandet på samme adresse. Her er det svømmebasseng, vannsklie og boblebad, foruten tiltalende baderom og lunken badstue.

Jeg behøver ikke å skrive flere detaljer, poenget er at DU bestemmer hvordan dagen blir!
Ingen andre enn deg selv - og meg selv - setter kursen og avgjør stemningen, SELV om utgangspunktet kan være uventet, negativt eller vanskelig.

Bildene ser veldig idylliske ut, er tatt om sommeren, og finnes på Danlands nettside, www.danland.dk

Dagens bilde: El gammal glass båt

Bildet taler for seg. 
Opphav ukjent.

tirsdag 2. november 2010

Gjenbruk er genialt

Gutta hadde besluttet av det var tid for å selge den store samlingen med Brio-togbane. Det er typen med skinner og deler av tre, og lokomotiv, ferge, fyr, osv. med lys og lyd i. Det var nemlig kommet noe annet på ønskelisten!

Legos nye lufthavn, med stort fly, passasjerterminal, kontrolltårn, osv., og som kostet kr 800,- i butikken.

Løsningen ble derfor å selge all Brio på dba.dk (som tilsvarer Finn.no i Norge), og det tok ca 22 timer. Prisen vi fikk var kr 1000,-, og vi sendte hele kassen til kjøper, når pengene var innbetalt på konto.

Deretter søkte vi etter Lego-flyplassen samme sted, og fant nøyaktig samme eske til kr 475,-. Pakken hadde ikke vært åpnet, og så ut som ny. Inkludert porto ble totalprisen 555 kr levert av Posten på døra i går kveld.
Du kan tro begeistringen var stor!

Jeg har virkelig sans for gjenbruk: Det er (nesten) alltid noen som trenger det du har, og er villige til å betale for det. I Danmark er portoen ca det halve i forhold til Norge, hvilket gjør det svært gunstig å få varer tilsendt.
Kjøperen av Brioen var tilfreds, fordi hun fikk masse leketøy til billig penge (Brio koster en del også i DK), og vi var happy for å kunne kjøpe en ny vare til en veldig god pris.
Det er hva man må kalle vinn-vinn :-)