mandag 31. oktober 2011

Walking through Long Beach

Jeg hadde en nydelig spasertur i ettermiddag fra Larvik stasjon gjennom Langestrand til Color Line-terminalen på Revet.

Turen tar ikke mer enn 30 minutter, og været var lettskyet, skumringen var i gang og landskapet kledd i fantastisk flotte høstfarger.

Løvtrærna langs veien sto liksom i brann, og den svake men milde vinden forsterket bare inntrykket av glede, fred og velvære, der jeg gikk med tung ryggsekk, men uten jakke.

Det var nok en av de siste dagene i år som det var mulig å gå tur uten jakke.
Stemningen var til å ta og føle på.
Takk for den flotte opplevelsen!

tirsdag 25. oktober 2011

Kort fra Levi på Sunnmøre

Når man rydder opp, dukker det stadig opp morsomme og hyggelige minner.

Takkekortet på bildet fikk jeg av Levi som gikk på Menighetsbibelskolen i Sandefjord året 1994/1995. Han kom fra en skikkelig avsidesliggende bygd på Sunnmøre, så langt ut mot haven det er mulig å komme. I vinterferien reiste vi en gjeng på 4-5 stykker opp dit med tog og buss, for å ha møter i den lokale pinsekirka.

Vi snakket med mennesker i bygda på dagtid, og møttes i forskjellige lokaler på kveldstid. Vi bodde hos Levis familie, men traff masse hyggelige mennesker, og spiste mye god mat hos de mange kristne i området. Vi var sågar på besøk i den ytterste øygruppen, hvor man måtte reise med ferge.

Selv takk Levi :-)

fredag 21. oktober 2011

Nytt mikrolån: Talia Kandyce låner $ 700

HELPERS har nettopp gitt Talya et mikrolån på $ 700, med tilbakebetaling over 6 måneder.
Midt i Peru bor den 31-årige kvinnen sammen med sin mann som er lærer, og deres to barn.

Pengene skal brukes til å utvide hennes supermarked med flere varer.

Les mer om henne her

Dette er det niende mikrolånet HELPERS gir, og vi har p.t. utestående ca 600 dollar.
Fem av lånene er tilbakebetalt 100%, og resten betaler månedlige avdrag.
Vi har ikke tapt penger på mikrolån i det hele tatt, hvilket er veldig bra!

onsdag 19. oktober 2011

Jeg digger tegneserien Dilbert

Dilbert handler om livet - eller kanskje nettopp mangel på liv - på ingeniørkontoret til ungkaren med det stritte håret. Og som har en rotte til kjæledyr. En bekjent av oss har fortalt at det faktisk er mange situasjoner hvor tegneserien treffer spikeren på hodet, når det gjelder dagligdagen på en arbeidsplass fylt med ingeniører.

Her er noen av den siste tidens striper:






Har du lyst til selv å lese en daglig Dilbert-stripe, kan det gjøres på http://www.tu.no/dilbert/

tirsdag 18. oktober 2011

Feriedag i Sandefjord

Mandagen tilbragte vi i Sandefjord, og vi overnattet hos min mor og hennes mann.
Etter regnbygene i morgentimene dro vi en tur til Hvaltorget Kjøpesenter, handlet litt klær, spiste is og kake i kafèen. Etterpå kjørte vi opp til Mokollen som er byens flotteste utsiktspunkt, og tok ovenstående bilde med iPhone4. Litt skuffet over bildekvaliteten selv utendørs med dette mobilkameraet. Vi parkerte ved barnehagen, og gikk opp den stile og smale bakken (så vi skulle slippe å rygge med bilen...).

På kvelden var det bursdagsfeiring for min mormor som fylte 92 år denne dagen.
Mamma hadde laget lekker middag bestående av entrecôte, fløtestekte poteter, grønnsaker, nydelig saus, og karamellpudding til dessert.

Mormor fikk to bilder av gutta ferdig innrammet, som hun høyt og tydelig hadde presisert i god tid at hun ønsket seg. Det ble stor stas! Og eldre mennesker holder jo ikke på så lenge, så kl 2130 var hun klar for å bli kjørt hjem igjen, til den andre siden av byen hvor hun bor alene i en blokkleilighet. En god dag :-)

søndag 16. oktober 2011

Bunkring = påfylling av diesel og vann

På jobben i Horten er én av bryggemennenes oppgaver å bunkre drivstoff på tre av fergene. Dette starter vi med tidligst på morgenkvisten da trafikkmengden er lavest.

Hver av de tre store fergene, Bastø I, II og III, bruker ca 50-60.000 liter hver seg, hver uke.
I tillegg kommer Bastø IV og Stavanger som får leveransen direkte fra tankbil. Totalt brukes det da ca 180-200.000 liter drivstoff hver uke.

På bildet ses bunkersrampa på det nye fergeleiet.
Den gule slangen er vann, og den tykke slangen er drivstoff. Ca 1.000 liter i minuttet går gjennom bunkersslangen.
Siden vi bunkrer mens fergene er i rute, blir minuttene fergene ligger til kai benyttet maksimalt. Ofte er det kun 10-12 minutter hver gang.

Rampa vi står på er hydraulisk, og ligger ca 15 cm fra skutesiden når den er oi bruk. Etterpå vippes den inn når bunkringen er avsluttet.

På forhånd avtales det med kaptein og maskinsjef, så riktige kraner og rør blir lukket opp på innsiden. 1.000 liter i minutter rett i fjorden ville ikke vært så bra hvis en slange røk, og gjett hvem som ville fått skylda?

lørdag 15. oktober 2011

Yes - flate sko like skadelig som høyhælte

Illustrasjon. Satt litt på spissen.
De av oss som lenge har sett seg triste på de totalt fantasiløse, lave og flate Ballerinasko, har nå fått gode kort på hånden i argumentasjonen med at kvinner ser best ut i sko med hæl. Louiza Schnéevoigt, som er autoriseret fotterapeut Skodsborg, Danmark, sier at slike lave sko er minst like skadelige som stilletter og støvler med hæl på over 10 cm. høyde.

Ballerinaskoene som gjorde sitt store inntog i Skandinavia for 2-3 år siden har fått mange tilhengere, ikke minst fordi skoene er lette, behagelige å ha på, og koster lite. Men sålen, som ofte kun er få millimeter tykk, kan skade foten fordi nettopp tykkelsen, eller mangel på sådan, ikke gir noen avdempemping til føttene, de bygger ikke opp under fotens midte som mange har behov for å ha, de er ofte tette og lite luftige pga det billige stoffet, og hælputen får heller ikke den nødvendige demping.

De er upraktiske hvis man vil bruke fargede strømper, og ser heller ikke særlig elegante ut med strømpebukse i. Nei, heller et par sneakers hvis man absolutt ikke vil bruke sko med hæl...

Her er resten av artikkelen som er sakset fra Alive.dk:

- Når du har ballerinasko på, krøller du ubevidst dine tæer sammen for at holde fast på skoen, fordi den ikke indeholder nogen støtte. Det kan både give vabler, ligtorne og ondt i læggen. Desuden er de fleste at denne type sko så flade, at de slet ikke indeholder nogen form for stødabsorbering, siger Louiza Schnéevoigt.

14-årig med knysterEn af de mere alvorlige konsekvenser ved at trave rundt i ballerinasko er smertefulde knyster omkring tæerne. Det sker typisk, fordi kvinder køber deres sko for små, så de føler, at de bedre kan holde dem fast på foden.  I sin praksis ser Louiza Schnéevoigt især flere og flere helt unge piger, der intetanende har pådraget sig skader fra de flade sko.

- Mange unge piger går rundt i ballerinasko hele dagen, fordi de ikke ved, at det er usundt. Derfor har jeg rigtig mange patienter på 14-15 år, der kommer og har knyster på fødderne. Normalt udvikler man først knyster, når man er over 60 år gammel, siger Louiza Schnéevoigt.

Sneakers giver svampOg de flade syndere begrænser sig ikke kun til ballerinaskoene. Sportssko og sneakers er heller ikke problemfri. De kan nemlig give svamp.

- Fodsvamp er et typisk drengeproblem, fordi mange unge mænd nærmest aldrig tager deres sneakers af. Men nu hvor sneakers er blevet moderne til kvinder, vil vi også komme til at se flere piger og kvinder, der har problemer med fodsvamp, fordi de går rundt i deres sneakers hele tiden, siger Louiza Schnéevoigt.

Vask fødder og skift skoVil man være god mod sine fødder, anbefaler fodterapeuten, at man skifter mellem sine sko. Har du ofte ballerinaer på til hverdag, kan du altså med fordel skifte til et par stiletter. Svangen falder nemlig ned, når du har flade sko på, hvorimod de høje hæle løfter hælen op igen.

Og for at undgå svamp, ligtorne og vabler skal fodhygiejnen også have et eftersyn.

- Jeg tror, der er mange danskere, der undervurderer, hvor vigtigt det er at have en god fodhygiejne. I Frankrig, hvor jeg kommer fra, er der ingen piger, der tager sko på før de har puttet talkum-pulver ned i dem først.  Bagefter bør man bruge en god creme, der gør huden modstandsdygtig over for skoskader, siger Louiza Schnéevoigt.

torsdag 13. oktober 2011

Bilen på verksted for en tilstandsrapport

I sommer kjøpte vi en billig Ford, og overraskende kjører den fortsatt. Vi valgte derfor å gi den en time på bilverksted hos Brødrene Hosbond i Fr.havn, for å få vite om det var noe fremtid i den.
Og det har vi nå fått vite:
- Clutchen er dårlig og vil ryke snart
- Girkassa er nesten gåen, reversen fungerer svært dårlig
- Støtdemper høyre foran er kaputt
- Håndbrekket virker nesten ikke
- Høyre forhjul bremses av ett eller annet
- Tynt stål i kanalene
- Mønster på ett av dekkene er dårlig
+ diverse andre ting
Det skal ihvertfall investeres 14.000-18.000 kr i bilen hvis den skal bli optimal.
Med andre ord: Det kommer ikke til å skje!


Selv om bilen er 16 år gammel, er den meget pen inni. Og det ser ut til at den ikke har gått mer enn 173.000 km. Hvilket ikke er mye til en påpass gammel bil.
Men hvis den ikke blir EU-godkjent i august neste år, og det igjen skal betales flere tusenlapper i utbedringer, er det helt uaktuelt å legge penger i bilen.
Den går til den stopper - sånn blir det :-)

tirsdag 11. oktober 2011

Så har sommerferien startet!

I sommer var jeg mye på sykehus, så hele ferien gikk stort sett i vasken. Derfor skal jeg nå ha 2 ukers ferie som kompensasjon. Satser på bra vær og deilige badetemperaturer - i hvertfall i Frederikshavn Svømmehall og The Reef, hehe.

Denne uka er Pia på jobb og gutta på skolen, mens neste uke er det høstferie i Danmark. Da skal vi alle til Norge for å besøke gode venner, feire mormors 92 årsdag, og ikke minst dra på hyttetur ved Hardangervidda noen dager.
Det er den type hytte som ikke har innlagt vann, og hvor man må gå 15 min. fra parkeringsplassen over myra for å komme frem. Det er hva jeg forbinder med norsk hyttetur, og det kan nesten ikke bli stort mer sjarmerende.

I går mandag startet imidlertid ferien med regn hele dagen, og samtale på Aalborg Sykehus. Hvor vi forøvrig ble enige om at jeg skulle slutte med å bruke ADHD-medisinen Equasym, da det mest sannsynlig var årsaken til alle plagene jeg hadde fra mai til august i år. Med andre ord: Hele sommeren!

Det startet også med at det var nærmest umulig å finne parkeringsplass utenfor, eller i nærheten av sykehuset. Tidligere har jeg reist kollektivt dit, så dette var en helt ny problemstilling, som faktisk var temmelig irriterende med tanke på at bilen har dårlig clutch og enda dårligere revers (bakgir). Men jeg kom bare 1 minutt for sent. Selv om jeg var blitt våt.

Dårlig med søvn var det også natt til i går, middagsluren i går ble avbrutt, mens jeg sov 8 timer i natt og det var nydelig. Satser også på en lang middagslur i dag, så er jeg klar og har overskudd til resten av sommerferien :-)

onsdag 5. oktober 2011

Tre måneder med bil - sterkt vanedannende

I skrivende stund har vi hatt bil i tre måneder. Bilen ble kjøpt i starten av juli for kr 6.000,- og var ment å skulle holde gjennom sommeren så vi fikk fartet litt i ferien, samt at den kunne trekke vår lille campingvogn. Da vrakpanten i Danmark er kr 1.500,- ville det uansett bli en billig feriebil, da rimeligste alternativ var å leie en bruktbil til kr 7.500,- for hele juli måned.

Nå har bilen rullet og gått i tre måneder, og vi har hatt utgifter på den runkt kr 350. Hvilket er særdeles akseptabelt! Men den har sine skavanker, som den hele tiden har hatt: Dårlig clutch/kobling, liker ikke å rygge/bakke, dårlige støtdempere bak + diverse mindre viktige ting. Både clutchen, rygginga og støtdempere har nok blitt enda dårligere den siste tiden, og jeg har tenkt å bestille tid hos Ford i Fr.havn for å få vite hvilke fremtidsutsikter den har - hvis vi beholder den og reparerer den.


Men, erfaringen med igjen å ha bil har vært udelt positiv!
Det er VELDIG praktisk for en barnefamilie, som driver på med litt av hvert, å kunne sette seg inn i noe tørt og rimelig varmt når man skal frakte seg selv, byggevarer eller ha med andre rundt omkring. Og ikke minst når man skal på jobb i Norge, og kan kjøre fra Larvik til Horten kl 03 på natten i bil, fremfor scooter eller sykkel... Joda, det gir mersmak.

mandag 3. oktober 2011

Hagearbeid gir skolepenger til verdens fattigste barn

HELPERS er vår lille hjelpeorganisasjon, og én av inntektskildene vi har, er hagearbeide hvor foreningen beholder betalingen, og vi gjør arbeidet frivillig.

I dag er jeg i gang med å beskjære busker og klargjøre hagen for vinteren, hos en andelsboligforening i Frederikshavn.

I sommerhalvåret bruker jeg ca 6 timer månedlig på plenklipping, feiing og annet forefallende utearbeide. Vinterstid er tiden ca halvert.

Du kan lese mer om oss, og de 30 skolebarn som vi gir utdannelse, på www.helpers.nu