onsdag 21. desember 2011

Årets julebrev er sendt ut - hvor mange gamle epostadr. har vi?

Søndag sendte vi ut årets julebrev fra familien Teien, hvor vi kort oppsummerer de større begivenhetene gjennom året som er ved å renne ut. I starten av ekteskapet, dvs. for 12-13 år siden, skrev vi mange kort, og sendte med posten. Fordi vi hadde veldig mange vi ønsket å holde kontakten med, ble dette veldig tidkrevende, og ikke minst kostbart fordi portoen stadig går opp.

For noen år siden gikk vi over til å sende julehilsen digitalt, som vedlegg til en epost. Dette har fungert fint, selv om noen gjerne ville hatt en mer personlig hilsen. Det får de ikke av oss. Selv om det er hyggelig, velger vi ikke å bruke tiden og pengene på dette. Det er hverdagen rett og slett for hektisk til.

Noe som er artig, er også å se hvor mange eposter som kommer i retur og som IKKE har blitt levert. Dette er fordi mottaker har skiftet epostadresse, og ikke ønsket å informere alle sine kontakter om det. På samme måte som noen bytter telefon, og øyner en glimrende anledning til å sortere ut i kontaktene sine, ved å ikke gidde å kopiere navn, nummer og annen info over i den nye telefonen. Akkurat det har jeg veldig mye å si om, men bruker ikke tid på det her.

Det er også interessant å se hvor mange som besvarer eposten, og skriver noen linjer tilbake.
Her er årets statistikk:
- Utsendte epost totalt, 109 stk.
- Epost som ikke ble mottatt, 5 stk.
- Epost som ble besvart, 9 stk.
Men, det er jo ikke jul riktig enda...

Det er ikke meningen at man skal kunne lese teksten i bildet.
Vil du ha en tilsendt, send meg epostadressen din (post at teien.dk)

torsdag 15. desember 2011

Kjøpt bil nr 2 - Peugeot 106

Sist uke gikk vi til innkjøp av bil nr. 2 som er en Peugeot 106 fra 1992. Med blomster, som dog kan tas av, ble det lovet i annonsen. Men de er egentlig ganske morsomme, og henger på fortsatt... Bilen har kjørt ca 165.000 km, og har kun hatt to eiere. Den siste hadde samboer som arbeidet på verksted, og serviceboka er faktisk komplett de siste 40.000 km kilometerne.

Den kjører langt på literen, ble lovet ca 17-18 km. og det prøver jeg ut i disse dager med langturer Frederikshavn - Horten og tilbake. Hengerfeste har den, og et stilig og kraftfullt musikkanlegg var bonus, med gode høytalere både foran og bak. Stereo med usb-tilslutning og meget gode radiomottak er vi heller ikke bortskjemte med.
Bildeutsnitt av blomsterdekoren
Er alt bare fryd og gammen med en så gammel bil?
Som vi har erfart tidligere, er det alltid ett eller annet. Og grunnen til at jeg fikk prutet denne ned til 9.000 danske kroner var at styringa oppførte seg merkelig. Derfor har den nå vært på verksted, og i tillegg til oljeskift, frostvæskesjekk, og lign., fikk den nye bærekuler foran, fikset bremsene og to nye fordekk. Hentet den i morges, og nå er den mye mer behagelig å kjøre med. Blir spennende å se hvor langt den kjører på literen på neste jobbetur :-)

Hensikten med to biler at jeg Pia alltid kan ha bil hjemme når jeg er på arbeid i Norge, pluss at jeg alltid kan kjøre egen til og ikke trenger å være avhengig av tog og buss og å komme frem og tilbake. Hvis jeg kjører bil (eller scooter) kan jeg dessuten få nesten en hel dag lenger hjemme, fordi jeg kommer meg til Horten midt på natten. Nå prøver vi dette noen måneder, og ser om vi syns at utgiftene er verdt det vi får igjen i form av mere hjemmetid og mindre hektisk hverdag.

tirsdag 13. desember 2011

DFDS Seaways inviterer hjemløse på julelunsj ombord

For andre året på rad har det danske rederiet DFDS invitert hjemløse til et flott julearrangement ombord på Oslo-København-båtene mens de ligger i havn. Sist tirsdag var det i Oslo, og på torsdagen i København.

Ca 200 personer kom til flotte og veldekkete bord. Varme, levende musikk og en mengde mandelgaver var også tilstede. DFDS betalte hele gildet, og de ansatte ga deres arbeidstid gratis. De hjemløse ble plukket opp i busser fra herberger og væresteder rundt om i hovedstaden. Arrangementet pågikk fra kl 11 til 13, og endte med mange glade og mette gjester.


Selv om dette gir god reklame for DFDS, er det allikevel flott at de velger å bruke tid og penger på å hjelpe mange som ikke har kunnet tilpasse seg livets A4-sider...

Nederste bilde er fra bording.no

torsdag 8. desember 2011

Elendig kundeservice - og dekning - hos ICE bredbånd

Jeg har i snart ett år vært kunde hos ICE, som leverer mobilt bredbånd.
Det siste halve året har tjenesten fungert meget dårlig, selv med fri sikt fra modem til himmelen på Horten havn.

Jeg har flere ganger skrevet til kundeservice for å si opp abonnementet, men jeg har vært nødt til å fylle ut standard kundeskjerma, og der kan jeg ikke vedlegge et brev som har skrevet. Og dessuten vedlagt bilde.

For å få kundeservice hos ICE til å lese brevet, lages det derfor i blogg-form, med henvisning til denne linken fra dagens henvendelse til "kundeservice".

Her er brevet, første gang sendt 13. august, og deretter igjen i oktober. Uten annet svar enn at "alle henvendelser må gjøres gjennom kundeskjemaet på nettsiden deres".:


Oppsigelse fra kundenr. 131486 (114779 står det på antennelev.)

Jeg ønsker å oppsi mitt abonnement på trådløst bredbånd fra d.d. da ICE ikke leverer tjenesten som forutsatt.

Klagepunkter

Jeg er pendler, og tjenesten ble anskaffet fordi jeg bor på pendlerhybel i Horten hverannen uke, og fordi jeg også kunne benytte meg av samme tjeneste på min bopel i Frederikshavn, Danmark.
De første to måneder fungerte tjenesten bra i Horten, så lenge jeg hadde fri tilgang til himmelen fra der PCen sto. Den fungerte også over forventning på Kiel-båten midt i Kattegat. Men der er man jo ikke så ofte...

Fra våren 2011 ble det plutselig mer problematisk å bruke tjenesten i Horten.
Forbindelsen ble langsommere, og mer følsom for fri sikt til himmelen.
Min bærbare PC har kun èn USB-inngang på hver side, så jeg kunne ikke bruke kabelen optimalt.

Tjenesten er forsøkt brukt på buss mellom Horten og Sandefjord, hvor det var delvis dekning.
På buss mellom Sandefjord og Larvik var det umulig å benytte tjenesten.

Fri bruk i Skandinavia

Det hjelper jo ikke å markedsføre seg med dekning i hele Skandinavia, når det ikke finnes dekning på de mest utbredte  turiststeder i Jylland, Danmark.
- Løkken, påsken 2011: Må holde modemet ut av vinduet på et sommerhus for å få noe dekning.
- Tog Gøteborg-Oslo våren 2011: Kun dekning i Gøteborg-området
- Frederikshavn, våren 2011: Må sitte midt i en park for å få dekning.
- Tversted, sommer 2011: Må sitte utenfor forteltet for å få dekning.
- Ålborg, sommer 2011: Sitter ved panoramavinduer med utsikt over hele byen – 0 dekning.
- Bækmarksbro, sommer 2011: Slettes ikke kontakt.

Antenne til sommerferien

Det er jo hevet over enhver tvil at ICE er inneforstått med kunders problematiske dekningsforhold da man gir bort antenner. Jeg hadde også håpet det ville løse mine problemer.

16.6. : Jeg takker ja til tilbudet om gratis bordantenne
17.6. : Jeg får bekreftelse, og det står at antennen sendes ut om få dager
15.7. : Jeg får bekreftelse på at antennen er sendt ut. Etter 1 måned!

Det gjorde at jeg heller ikke kunne benytte mitt ICE-abonnement i sommerferien.
Videre er antennen og den stive kabelen absolutt ikke egnet for å kunne ta med seg i ryggsekken, og det ser veldig rotete ut hvis man skal dra frem modemet + antenne og kabel på toget for eksempel.
Sugekoppen fungerer dårlig. 

Som det står i annonsen øverst ”Som hjemme, bare langt, langt borte” stemmer ikke med den virkelige opplevelsen av trådløst bredbånd fra ICE. Hjemme hos meg fungerer bredbåndet nemlig alltid.
Og når sola ikke skinner på gutten i reklamen, sitter han da med paraply over sin PC, så han allikevel får dekning? Dette er etter mitt skjønn villedende reklame.

Imøteser en snarlig tilbakemelding, til adressen som er registrert på abonnementet.

Med vennlig hilsen
Jørn E. Teien