lørdag 28. september 2013

Endelig noe helt nytt i campingbransjen!

Det er ikke ofte noen av campingvogn-fabrikantene tørr å prøve noe helt nytt. Det siste nye i fjor, var Hobbys Premium-serie, hvor vogner og bobiler fikk en vannrett sort stripe foruten sorte vinduer. Og litt nytt i interiøret.

I år er det Knaus-Tabbert som slår på stortromma!
De har laget en prototype, som ligner mer enn yacht enn en alminnelig campingvogn, kalt Caravisio.

Det hadde vært utrolig kult å se den i virkeligheten - ikke minst fordi det hele styres fra en iPhone eller tablet...



Norsk Caravanbransjeforbund skriver:

Ultramoderne design spekket med teknologi. Alt betjenes med din smartphone, tablet eller ditt fingeravtrykk. Denne vogna er fremtidens campingvogn, mener Knaus-Tabbert.

Konseptvogna Caravisio fra den tyske produsenten vakte enorm oppsikt på verdens største caravanmesse i Düsseldorf. Den nye generasjonen vogner skal revolusjonere campinglivet og pirre yngre menneskers interesse.

Luksusyacht på hjul

Den spektakulære, strømlinjeformede vogna har et lekkert, moderne minimalistisk interiør. Den elegante bakenden har klare likhetstrekk med en yacht når den brukes som en overdekket solterrasse. Slått sammen blir den et romslig lasterom. Mange beskriver vogna som en luksusyacht på hjul. Med andre ord en smidig overgang for de som vil konvertere.

Kule glassdører

Glasset i bakdørene kan med et tastetrykk gjøres transparente eller melkehvite hvis man ikke vil ha innkikk. Eller når man skal bruke dørene som en flatskjerm til vognas HD-projektor og apple-TV. Du kan velge om du vil se filmen fra innsiden av vogna eller speilvende for å se fra utsiden.

Luksusyacht på hjul

Den spektakulære, strømlinjeformede vogna har et lekkert, moderne minimalistisk interiør. Den elegante bakenden har klare likhetstrekk med en yacht når den brukes som en overdekket solterrasse. Slått sammen blir den et romslig lasterom. Mange beskriver vogna som en luksusyacht på hjul. Med andre ord en smidig overgang for de som vil konvertere.

Kule glassdører

Glasset i bakdørene kan med et tastetrykk gjøres transparente eller melkehvite hvis man ikke vil ha innkikk. Eller når man skal bruke dørene som en flatskjerm til vognas HD-projektor og apple-TV. Du kan velge om du vil se filmen fra innsiden av vogna eller speilvende for å se fra utsiden.

torsdag 19. september 2013

Hvorfor prioriterer vi ikke SENG høyere?

For noen uker siden byttet vi ut vår 140 cm. brede dobbeltseng. Da hadde vi ligget i den ca 5 år. Om natten da. Og mest fruen, da jeg pendler og sover andre steder ca halve året. I mitt fravær hender det at barna har sovet på skift der, fordi de syns det er så hyggelig å kjenne lukta til pappa i sengetøyet. Det er jo hyggelig da :-)

Men, fruen mener at jeg beveger meg litt for mye nattestid, når jeg ligger ved hennes side. Og ikke bare det; hun vil gjerne ha mer bredde også! Blir sikkert lett sånn, når man ofte kan legge seg ut på opptil 140 cm alene, uten forstyrrelser av noen art.

Anyway, vi kikket på nye senger i IKEA i sommer, og kjøpte to nye enkeltsenger à 80 cm. Det blir totalt 160 cm. I bredden. I tillegg ble det kjøpt nye ben, strimmel til å legge mellom sengene, samlebeslag, og ny felles toppmadrass.

Idèen med to enkle senger var at når èn av oss beveger seg, skal den andre ikke merke så mye til det.
Og det stemmer faktisk. Litt ekstra bredde var heller ikke dumt. Med tanke på at vi bor i fjerde etasje, var en enda bredere dobbeltseng heller ikke noe alternativ kan du si!

For å slippe minst mulig bæring, ga vi bort den gamle rammemadrassen, mot avhenting.
Den ble annonsert på Gul og Gratis (tilsvarende Finn.no i Norge) en fredag kveld, og ble avhentet av to fornøyde kunder lørdag middag. Så slapp vi i hvertfall å bære to veier.
Toppmadrassen ble av ymse grunner kastet...

Prisen for alt var rundt kr 5.500,-

Det som egentlig undrer meg med seng, er at vi tilbringer så mange timer i dem, men allikevel ikke bruker mange kroner på dem.
Tenk hva du bruker på en bil, og hvor mange timer du tilbringer i den hver dag?
Eller hvor mye en skikkelig kontorstol koster, som man kanskje sitter i totalt 4-7 timer daglig mandag-fredag. Det blir ca 30 timer i uka, mens hvis du ligger i en seng 7 timer hver natt blir dette knapt 50 timer hver uke!

Jeg mener ikke at vi alle skal løpe ut å kjøpe hundretusenkronerssenger fra svenske Hästen, men mange syns at å bruke flere tusenlapper på madrasser er uhørt. DET syns jeg er uhørt!
Sovekvaliteten er utrolig viktig for dagsformen.
Sover man dårlig, blir man mindre stabil dagen etter. Det går ofte ut over dine nærmeste, familien, arbeidskollegaer, uvanene blir lettere å dyrke, de gode forsettene blir vanskeligere å oppfylle, osv.

Jeg tror mange mennesker ville hatt en betydelig bedre livskvalitet hvis de fikk bedre søvn.
Det er mye konkret man kan gjøre for å forbedre livskvalitet,
men et av de bedre utgangspunktene er å starte på en god madrass.

tirsdag 3. september 2013

Skal det være et fergeleie?

I Frederikshavn Marina - tidligere kallet Søsportshavnen - ble det for noen år tilbake på søndre molo etablert "fergeleier". Her kunne andelshaverne for egen regning pæle og bygge utstikkere fra kaia som er en del av moloen. I ettertid har disse plassene blitt kallet for FÆRGELEJER, og har sågar sin egen formann som selv har sin yacht liggende her.

På grunn av tidens økonomiske situasjon, er det ikke lenger venteliste på disse plassene, og 1-2 av dem ligger til salgs for rundt 30.000 danske kroner. I tillegg betaler man årlig leie etter hvor bred plass man har.
Det finnes både "hele" og "halve" fergeleier. Seilbåten midt i bildet har det man kaller helt leie, fordi man ikke deler plassen og dermed har en annen båt på en av sidene. Et halvt fergeleie er når det ligger to båter i et helt, for å forklare det enkelt.

Alle plassene har strøm hele året, og tilgang til vann i sommersesongen.
Er man medlem, har man også tilgang til bade- og dusjfasiliteter, man kan benytte verkstedet, og bl.a. leie flotte selskapslokaler til billig penge. Det er godt miljø i området, en egen dugnadsgjeng som møtes ukentlig, og en trivelig havnefogd er også lønnet av havnen på helårsbasis.

Litt morsomt at man ikke skal lenger enn over Skagerrak til f.eks. Sandefjord, hvor prisene på båtplasser er betydelig høyere enn her i Frederikshavn. Les mer om havnen på http://www.frederikshavnmarina.dk/