tirsdag 13. april 2010

Sykkeltur fra Hirtshals - i mørke

I går mandag var jeg ferdig på jobb, og skulle hjem med ettermiddagsbåten fra Larvik til Hirtshals. Den gikk imidlertid 45 min. før vanlig tid pga verkstedsopphold, derfor tok jeg buss fra Horten til Larvik (Øya), og hadde sykkelen med.

Jeg syklet fra stoppestedet på Øya ned til terminalen, og ved ankomst Hirtshals videre mot Frederikshavn. Det er supre sykkelstier/-veier i Vendsyssel, og været var skyfritt og vindstille (!). Første delen gjennom Uggerby plantage gikk flott, og jeg brukte kun 35 min  (11 km) til Uggerby. Jeg brukte en led-hodelykt som ga greit lys i starten.

Derfra syklet jeg på GAL vei, gjennom Mygdal og nesten helt til Tåghøj før jeg oppdaget at noe var feil. Da var jeg litt nord for den blå prikken på bildet... Den lyseblå linjen var veien jeg SKULLE syklet, og er 42,4 km fra fergen til sykkelboden hjemme. GPSen har ikke mulighet for å regne sykkeltid, så tiden som står på bildet er gå-tid.

Klokken var da blitt rundt 2230, og det ville være for langt å finne tilbake til den planlagte ruten. I tillegg er det mye trafikk på hovedvei 35 mellom Hjørring og Frederikshavn, så det var ikke noe alternativ. Det begynte å bli litt kjølig også etterhvert... :-)

Etter en god pause i Astrup (blå prikk) besluttet jeg å sykle til Sindal, og ta toget hjem herfra.
Da var jeg hjemme i stua kl 2340, og hadde allikevel syklet 35 km.

Lærdom: Neste gang prøver jeg nye veier i dagslys ;-)

Og for dem som lurer på hva slags genial telefon jeg måtte ha som også har en glimrende GPS, ja, så er det min kjære iPhone som kan nesten alt mulig...

2 kommentarer:

  1. Hei, det er jo en stund siden du skrev dette innlegget, men jeg prøver allikevel. Vi er fire stk voksne som skal sykle rundt i området til sommeren. Tanken er Hirtshals - Skagen, Skagen - Fredrikshavn, Fredrikshavn - Hirtshals. Det blir vel en tur mot Sæby også når en først er i Fredrikshavn området. En tur til dette fyrtårnet som er flyttet ved Hirtshals kan også hende avlegges et besøk. Er det mer en burde gjort som du kjenner til? og veivalg/stivalg, var den veien du syklet på her i denne bloggen fin? Vi ser for oss å være på tur i 4 - 5 dager og vi har el-sykler. Alle tips mottas med takk, mvh Asbjørn Rognmo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Asbjørn
      Takk for kommentaren.
      Send meg en mail, så svarer jeg deg mer utførlig der, jeteienSNABELAgmail.com
      Vh Jørn Elias

      Slett