onsdag 25. august 2010

Nye økonomiske grep ...

Økonomi er spennende, fordi man ved å gjøre smarte endringer, kan oppnå ting som ikke før var mulig. Motsatt, kan man ende i økonomisk håpløshet ved å lukke øynene for realitetene, eller ikke bruke tid på å finne ut av hva pengene egentlig brukes på. 

De siste årene har vi skjært bort mange unødige utgifter, og funnet ut av hva vi bruker våre penger på. Det er både en god og ekkel opplevelse på samme tid. Vi har bl.a. redusert våre boligutgifter med over 50% ved å flytte fra en enebolig til en leie-leilighet, og ved å selge bilen som vi egentlig ikke behøver i hverdagen, har vi redusert transportutgiftene med over kr 40.000,- i år. 

Det er også viktig å få med poenget her, som ikke er å være gjerrig, men bevisst. 
Vi har en del verdier som vi har valgt å bruke penger på. Dette er bl.a. vår hjelpeorganisasjon HELPERS, vi støtter flere misjonsprosjekter og velger bevisst møbler/innredning som kan brukes til minst to formål. Dette er igjen fordi vi heller vil bruke tid sammen med barna mens de er små, i stedet for å "bo oss ihjel" eller være nødt til å arbeide full tid begge to for å kunne betjene utgiftene våre. 

I disse dager går jeg gjennom utgifter jeg har i forbindelse med jobben min. 
Dette er transport, mat og leie av værelse i Horten, og utgjør noen få tusenlapper hver måned. Som blir til noen ti-tusener i løpet av et år. Kan noe her gjøres både enklere og billigere? 
Nå som jeg kjører scooter kan jeg kjøpe med mat fra Danmark, som reduserer matutgiftene i Horten.
Finnes det også en både bedre og rimeligere løsning mht overnattingsted i Horten?

Jeg syns slike prosesser er spennende, fordi man blir kreativ, mere sosial og kan få mere penger til bruk på det man EGENTLIG vil bruke dem på. Fremfor på bare livsfornødenheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar