lørdag 12. mars 2011

Tanker en lørdags morgen

Lørdagsmorgener er alltid deilige. Også når man er på jobb. Vi bunkrer (fyller diesel og vann på fergene) en halvtimes tid. Det er lite passasjerer og kjøretøyer. På denne årstiden kan jeg sitte i det lille terminalbygget på nye kaia og nyte soloppgangen, selv før kl 7.

Første avgang til Moss er kl 0730, men allerede en time før, kjennes duften av nystekte vafler utover kaia. Det er nesten helt utrolig at vafler kan lukte så mye... Ca 1.000 liter diesel renner gjennom slangene hvert minutt, og jeg skal fylle ca 23.000 på denne ferga i dag. Og ca 50.000 på en annen ferge i morgen formiddag.

Jeg nyter stillheten og den folketomme morgenstunden og tenker på hvor godt jeg har det.

Samtidig presser alle inntrykkene fra nyhetskanalene seg på, om tsunami, jordskjelv, ødeleggelser, branner, oversvømmelser, raserte byer, hus, kjøretøyer. Og drepte mennesker i flere land og på flere øyer. Folk som gråter, fortviler, er rasende og i sjokk flimrer over skjermen og på nettavisene. Flere amatørvideoer er også tilgjengelig, og får frem de mere personlige opplevelsene folk har gjennomfått.

Det er vanskelig å fatte. Vanskelig å ta inn over seg. Vi er så langt unna. Inntrykkende er så overveldene. Jeg føler medynk med dem. Men kan allikevel ikke forstå hva de gjennomgår. Her jeg sitter, så trygt på bryggekanten en tidlig lørdag morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar