torsdag 15. desember 2011

Kjøpt bil nr 2 - Peugeot 106

Sist uke gikk vi til innkjøp av bil nr. 2 som er en Peugeot 106 fra 1992. Med blomster, som dog kan tas av, ble det lovet i annonsen. Men de er egentlig ganske morsomme, og henger på fortsatt... Bilen har kjørt ca 165.000 km, og har kun hatt to eiere. Den siste hadde samboer som arbeidet på verksted, og serviceboka er faktisk komplett de siste 40.000 km kilometerne.

Den kjører langt på literen, ble lovet ca 17-18 km. og det prøver jeg ut i disse dager med langturer Frederikshavn - Horten og tilbake. Hengerfeste har den, og et stilig og kraftfullt musikkanlegg var bonus, med gode høytalere både foran og bak. Stereo med usb-tilslutning og meget gode radiomottak er vi heller ikke bortskjemte med.
Bildeutsnitt av blomsterdekoren
Er alt bare fryd og gammen med en så gammel bil?
Som vi har erfart tidligere, er det alltid ett eller annet. Og grunnen til at jeg fikk prutet denne ned til 9.000 danske kroner var at styringa oppførte seg merkelig. Derfor har den nå vært på verksted, og i tillegg til oljeskift, frostvæskesjekk, og lign., fikk den nye bærekuler foran, fikset bremsene og to nye fordekk. Hentet den i morges, og nå er den mye mer behagelig å kjøre med. Blir spennende å se hvor langt den kjører på literen på neste jobbetur :-)

Hensikten med to biler at jeg Pia alltid kan ha bil hjemme når jeg er på arbeid i Norge, pluss at jeg alltid kan kjøre egen til og ikke trenger å være avhengig av tog og buss og å komme frem og tilbake. Hvis jeg kjører bil (eller scooter) kan jeg dessuten få nesten en hel dag lenger hjemme, fordi jeg kommer meg til Horten midt på natten. Nå prøver vi dette noen måneder, og ser om vi syns at utgiftene er verdt det vi får igjen i form av mere hjemmetid og mindre hektisk hverdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar