fredag 20. januar 2012

Forsøkt snytt av Skatteetaten for mange tusen kroner

Når man får igjen penger på skatten, er det lett å juble, være takknemlig, og gjemme hele skatteoppgjøret i en skuff. Eller enda verre; ikke en gang gidde å sjekke tallene fra Skatteetaten hvis du har levert selvangivelsen på nettet. Gang på gang har jeg i mine blogger oppfordret til å sette seg inn i de forskjellige postene, og ikke minst sjekke at alle opplysningene du har gitt, er kommet med i skatteoppgjøret.

Og denne gangen holdt jeg på å bli lurt selv. Jeg leverer selvangivelsen på papir, fordi jeg også må sende inn kopi av min danske selvangivelse til Norge. I tillegg har jeg fradrag som det ikke finnes standard formularer på. Da jeg gjennomgikk skatteoppgjøret etter at jeg fikk det tilsendt i slutten av oktober, hadde Skatteetaten glemt å føre inn et fradrag på ca 75.000 kr!

Da jeg skrev og gjorde dem oppmerksomme på det, fikk jeg etter ca 4 uker svar, hvor det sto at jeg riktignok skulle hatt dette. Ingen beklagelse eller unnskyldning. Tenk hvis det var meg som hadde glemt å føre opp en inntekt på det samme beløpet! Da hadde det nok ikke holdt med verken ett eller to unnskyld og beklager. Skatteetaten kjører stram linje med 30% tilleggsskatt på alle inntekter som ikke blir opplyst.

Jeg går derfor og gleder meg til mange tusen kroner ekstra inn på kontoen i løpet av de nærmeste ukene. Imidlertid er det skremmende enkelt å bli lurt - moralen her er uten tvil: Sjekk alt nøye. Spør evt. andre om hjelp hvis du ikke skjønner deg på alle tallene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar