mandag 16. januar 2012

Gjenbruk: Gammel tastafon - med bruksanvisning på nettet

Gjenbruk er kult, og forleden fant jeg en gammel telefon på jobben som skulle kastes. Da vi har et stort bur for elektronikk, er det lett å kikke etter en gang i mellom om noen kanskje har hivd noe som kan brukes. Det er flere som gjør det...

Tastafonen er fra 1992, og jammen fant jeg ikke bruksanvisning til den på nettet, utrolig nok!
Denne typen telefon hadde jeg også selv da jeg var 18 år, og husker det var litt spesielt da dette var første varianten med elektronisk rør. Dvs ingen fysisk knapp som ble holdt nede når røret var lagt på.

Ulempen var så at jeg hadde lagt inn telefonnummeret til min kamerat Knut Thore, som automatisk ble ringt opp hvis jeg ikke trykket på noen knapper innen 5 sekunder etter at jeg løftet av telefonrøret. En gang hadde jeg ikke lagt på rører skikkelig, så telefonen ringte uavbrutt til Knut Thors mor i flere timer, før vi fant ut hva som var problemet. Hver gang hun la på røret, ventet min telefon 5 sekunder, og begynte på`n igjen som den verste telefonterror. Hun var IKKE videre blid på meg, kan jeg huske...

Telefonen står hjemme i Frederikshavn, og er nok den eneste av sitt slag i byen, hehe. Vi har "fast" telefon via antennestikket, og betaler 20 kr i måneden for dette. Det fungerer bra, men avhenger av at strømmen til routeren er slått på, hvis telefonen skal benyttes.

4 kommentarer:

  1. Jan Espen Pedersen16. januar 2012 kl. 19:39

    hehe, morsomt :) Jeg tipset Knut Thore om artikkelen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var morsomt Jan Espen. Lurer på om han husker det?

      Slett
  2. Dette var et svært godt telefonapparat husker jeg. Vi hadde en svart utgave, og jeg tror faktisk den ligger i ei hylle fortsatt!
    Men tiden for analoge apparater er nok forbi, selv om man selvfølgelig kan bruke de via en adapter på IP-nettet.
    Nå er det fremtiden som gjelder innen telefoni, og alle husker vel Familien Flint der de levde i et steinaldersamfunn, men allikevel hadde telefon med skjerm hvor man så den man ringte til. Dette er nåtidens telefoni, nemlig videotelefoni. Og det er noe helt annet enn Skype:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg aldri tenkt på med familien Flint, Geir!

      Slett