mandag 19. november 2012

Hundeeiere - rydd opp!

Hundebæsj som ligger rundt omkring, irriterer meg egentlig ikke. Med mindre jeg tråkker i det. Og selv da kan jeg takle hendelsen ganske bra.

Verre er det når jeg IKKE merker at jeg har trått i baret - eller bæsjen - og drar med meg ekskrementene inn i bilen, gangen og leiligheten.

Eller inn på jobben, i campingvogna, osv.

DA kan jeg tenke, hvorfor i alle verden finnes det hunder?
Og hvorfor er noen hundeeiere så likegyldige, at de ikke fjerner dritten etterpå? Med andre ord: Fjerner den med en gang! 

Hundene kan man vel tross alt ikke gi skylda. Må de så må de. 
Hvis f.eks. hunden hadde lyst på en liten tur i hagen, for å gjøre sitt fornødne, men eieren heller vil gå en lengre tur, f.eks. rundt kvartalet, eller ned til kiosken, så kan jo ikke hunden belemres for det. 
Da MÅ den jo ta til takke med nærmeste stolpe, hekk eller gatehjørne. 
Jeg mener, hunden ville kanskje gjøre det godt, ved å gjøre eieren fornøyd, samt å få litt mer privatliv på et dertil egnet sted i dens egen hage. 

Når den da blir trukket med, sikkert mot sin egen vilje, ut av sitt domene, klarer den kanskje ikke å holde seg til den er hjemme igjen. Først og fremst, fordi den ikke VET når den vil komme hjem igjen. Og skulle eieren være en litt vinglete og ustabil type, kan kanskje turene fort bli lange? Hunden hadde kanskje heller ikke overhørt eierens siste telefonsamtale med en kamerat, hvor de avtalte å møte hverandre i parken på havna, med deres hunder. Og eieren fortalte det kanskje heller ikke til hunden. Hvordan skal man da kunne legge skylda på den, stakkar? 

Hadde hunden imidlertid visst hvor turen gikk, ville den kanskje være enda mer oppsatt på å få gjort fra seg før han gikk hjemmefra. Og særlig hvis man skulle møte dyr av motsatt kjønn i parken. Man møter ikke det motsatte kjønn med full blære og full tarm, det vet de fleste. Ikke engang mennesker liker det. 

Anyway, oppfordringen til hundeeiere er: Ha alltid noen poser i lomma når du går tur.
Og fortell hunden hva som skal skje, så den rekker å gjøre fra seg før dere går.
Som du selv gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar