torsdag 9. juni 2011

Vill busskjøring på linje 1 - på tide at noen ble tatt!

Denne uken har det vært flere innlegg i Vestfolds lokalaviser om buss-sjåføren som ble stoppet i 94 km/t i 60-sonen. Og det var jammen på tide! Som ukentlig bruker av dette busstilbudet store deler av året, er det sjelden en positiv opplevelse å sitte over to timer på de blå eller hvite bussene fra Horten til Larvik. Eller i motsatt retning.

Fra Horten kjører bussene stort sett i rute, da sjåførene har pause på fergekaia, og ofte benytter anledningen til å late vannet på den gamle fergeterminalen. Mye verre er det fra Larvik i retning nordover. Da kan bussene i rushtiden være opp til 20 min. forsinket, selv på dager uten snø, is eller andre overraskende inngrep fra naturens side.

Det har også blitt vanskeligere å stole på tilbudet det siste halve året. Tre av de siste tre gangene jeg har benyttet meg av tilbudet, har det vært problemer:

1. Bussens ventilasjon virker ikke, og det er ubehagelig varmt i bussen fra den starter. Sjåføren skrur på (eller av) aircondition med følge av at på Tønsberg Rutebilstasjon velter det ut med grå røyk fra motoren, og bussen nekter å starte igjen. Etter 15 min. kommer vi imidlertid av sted. I like varm buss.

2. På Tønsberg Rutebilstasjon er det pause, og bussen nekter å starte igjen. Sjåføren stresser, ringer og sparker i motoren, og vi er i gang 10 min. etter skjemaet.

3. Ved sjåførbytte på Løve ved Tjølling er det ingen avløser til sjåføren som har kjørt Løve-Horten tur/retur. Iherdig ringing og hoderisting, og samme sjåfør kjører videre (lovlig pga hviletid). Forsinket ca 10 min.

Jeg setter pris på hyppige avganger, som vanligvis er to ganger i timen i syd- og nordgående retning. Men det skal aldri gå på bekostning av sikkerheten. Eller bekvemmligheten. Hvilken forretningsmann vil frivillig sitte og svette i en overfylt og varm buss på vei fra jobb, hvis han heller kan kjøre sin egen bil? Selv om han sparer tid er bilen dyrere, men mon ikke argumentene for kollektiv transport er i ferd med å svinne ut for dem som faktisk har et alternativ?

Avslutningsvis er det også min opplevelse at de norske sjåførene er mer vennlige, serviceinnstilte og kjører mer behagelig. Etter ca 100 reiser de siste årene kan jeg nok godt uttale meg om det ...

Det fantes ingen brukbare bilder på vkt.no, så bildet over er hentet fra en vilkårlig nettside, denne gang slinfo.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar