søndag 16. oktober 2011

Bunkring = påfylling av diesel og vann

På jobben i Horten er én av bryggemennenes oppgaver å bunkre drivstoff på tre av fergene. Dette starter vi med tidligst på morgenkvisten da trafikkmengden er lavest.

Hver av de tre store fergene, Bastø I, II og III, bruker ca 50-60.000 liter hver seg, hver uke.
I tillegg kommer Bastø IV og Stavanger som får leveransen direkte fra tankbil. Totalt brukes det da ca 180-200.000 liter drivstoff hver uke.

På bildet ses bunkersrampa på det nye fergeleiet.
Den gule slangen er vann, og den tykke slangen er drivstoff. Ca 1.000 liter i minuttet går gjennom bunkersslangen.
Siden vi bunkrer mens fergene er i rute, blir minuttene fergene ligger til kai benyttet maksimalt. Ofte er det kun 10-12 minutter hver gang.

Rampa vi står på er hydraulisk, og ligger ca 15 cm fra skutesiden når den er oi bruk. Etterpå vippes den inn når bunkringen er avsluttet.

På forhånd avtales det med kaptein og maskinsjef, så riktige kraner og rør blir lukket opp på innsiden. 1.000 liter i minutter rett i fjorden ville ikke vært så bra hvis en slange røk, og gjett hvem som ville fått skylda?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar