onsdag 7. september 2011

Når ting ikke går som planlagt, finnes det som regel alternativer

Foruten trafikkhåndtering har jeg en del vedlikeholdsoppgaver på jobben. Èn av disse er å ta utvendig vask av billettlukene i Horten 2-3 ganger årlig. Dette må foregå på nattestid når fergene ikke seiler, og billettsalget dermed er lukket. Det betyr start kl 00 og ferdiggjøring innen kl 0445.

Først spyles veggene med vannslange eller høytrykkspyler.
Deretter påfører jeg såpe som kalles trailervask og er temmelig kraftig, med levangerkost som er kort, bløt og har lenger bust i hver ende for å komme inn i sprekkene.
Når dette har virket et par minutter spyler jeg av igjen.
I områdene nederst mot bakken må ofte prosessen gjentas for å få det helt rent.
I tillegg spyler jeg vekk skitt som ligger i veibanene og inntil kantstene. 

Billettlukene er bygget på en underlig måte, ved at det er brukt liggende stålplater som er skrudd fast i lekter. Ved vask og vanninntrenging korroderer platene, og noen områder ser veldig stygge ut. Faktisk er det nesten penere når det er jevnt møkkete, enn når man ser boblene på de rene platene. Det må derfor bli et kompromis mellom hvor ofte jobben skal gjøres, og holdbarheten på platene.

Det er tre billettluker i Horten.
I våres kjøpte jeg en ny høytrykkspyler, og kjørte som vanlig denne, slangevognen, bøtte, såpe, kost og vannkoblinger ned til lukene på en stor tralle. Overraskelsen når jeg skrudde på vannet ble temmelig stor; at vannslangen var SÅ dårlig som det fremgår på bildet over, kunne jeg ikke huske!
De første 15 meterne av slangen måtte bare skjæres vekk, og jeg kunne bare droppe planen om å bruke høytrykk denne natten. Det ble bøyd-slange-på-enden-spyling i stedet for.
Men resultatet ble fint allikevel :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar