fredag 16. september 2011

Rapport fra Caravanmessen på Lillestrøm 2011

Det skinner og blinker i blankpolert utstyr, crom og nye vogner med glatte sider. Joda, det er som seg hør og bør når neste års nye modeller, samt de mest solgte campingvogner og bobiler blir utstilt på ett og samme sted, innendørs og med masse grønne plastikkplanter, blomster og kunstig gress for å skape den rette stemning.

Årets nye modeller gir assosiasjoner til romskipene i Star Wars, men også nostalgiske vogner som det lille svaleredet fra Knaus har igjen kommet i produksjon etter flere tiår. Dette blir spennende!
For stemning er det: Forventningsfulle, godt voksne mennesker sto allerede i kø før portene åpnet kl 14 torsdag, og tilstrømmingen var jevn utover resten av ettermiddagen. Til tross for hissige regn- og haglbyger, med lyn og torden attåt for å understreke at det norske været ER lunefullt, så kanskje ikke så dumt å kjøpe vogn med glassfibertak som tåler det meste...

Svaleredet fra Knaus er igjen i produksjon.

Jeg var der for å se hva som var nytt av året, og fordi stemningen er spesiell på en slik messe. For det første er campingfolket veldig sosiale, og lette å snakke med. Går man inn i en vogn hvor det allerede er mennesker, er det mest naturlige i verden å kommentere noe om vognen, og dermed er samtalen i gang. Mange er veldig beviste på hva de ønsker, og sammenligner med vogna eller bobilen de når har, og vet temmelig godt hva som skal være anderledes ved deres neste kjøp. Jeg kikket mest på campingvogner, mens det uten tvil var mest oppmerkomhet rundt bobilene.

KABEs 10 meter vogn har blant annet to inngangsdører,
og var messens lengste vogn.

For det andre er veldig mange typer vogner, biler og utstyr samlet på ett sted, noe som gjør at man kan sammenligne, spørre, få materiale, måle, synse og føle på hva man selv liker. Noe som er spesielt artig er å snakke med salgsfolkene som er VELDIG forskjellige: Noen er topp forberedt og vet "alt" om vognene de selger, mens andre virker som de bare er hentet på gata, ikledd riktig tøy og satt til å gå rundt i vognparken. De virker uinteresserte, leie, og gjør at man ikke har lyst til å ta kontakt for en campingprat.
Standen til tyske Weinsberg var dessverre en slik stand. Vognene plassert i en mørkt hjørne, og tre selgere som sitter med PC eller bare snakker sammen. Ikke en gang når man går inn i vogna viste de interesse. Veldig synd, for nettopp Weinsberg har noen gode modeller, til meget gode priser. Særlig i kjørevogn-kategorien.
Weinsberg 400 er en kjørevogn med køyer bak i voksen størrelse,
dvs. køyelengde på godt over 2 meter. Vogna er 233 cm bred.
Prisen i Norge er ca 110.000. I Danmark koster den ca 85.000.
For det tredje er det spennende å se hvem man møter. Uansett type messe, møter jeg alltid noen jeg kjenner. Så også i år. Jeg bor i campingvogn nesten halve året, og har dermed en del erfaring, ønsker og behov for hvordan MIN vogn skal være. Det har også andre mennesker som har valgt å ha vogn, og det er interessant å høre folk fortelle om disse tingene. Man blir litt klokere selv, får noen nye idèer, og noen av mine erfaringer kan kanskje komme andre til gode.

Jeg liker godt løsningene med sofa på begge sider, som gjør at
man ikke sitter så tett. Samtidig blir det plass til flere gjester.
 Utfordringene med å lage campingvogn er mange.
Det skal, blant annet, se pent ut, koste minst mulig, være best mulig isolert, ha mest mulig utstyr, flest mulig soveplasser, størst mulig kjøleskap, enda bedre oppbevaringsmuligheter enn fjorårets modell, osv.
Av dette kommer det av og til noen kreative forslag og løsninger, men det ER mye likt i alle modeller. Og basisen er selvfølgelig satt fra start: Soveplasser, sitteplasser, kjøkken, skap og toalettrom. Som regel.
Bare hos Kabe kan man velge mellom 160 forskjellige planløsninger, på 36 ulike vogner.
Allikevel er mye det samme, og det hører til sjeldenhetene og finne planløsninger som skiller seg fra mengden.

Bürstner Averso Plus kan kjøpes til ca 166.000 kr.
Jeg liker godt det store vinduet, det utradisjonelle utvendige designet,
samt den geniale sengen som heises ned over sittegruppen om natten og sparer mye plass.
Hvis ønsket ditt er hytte, og du kan leve med litt mindre plass ved å velge campingvogn på fastliggerplass er fleksibiliteten meget stor. Du kan kjøpe en ny vogn på 6-7 meter for 220.000 kr i Norge, og plassere den på ønsket campingplass, uten byggetillatelse, tilkoblingsavgifter, festeavgift, eiendomsskatt, faste uforutsigbare kostnader eller særlig vedlikehold.
Og skal den selges igjen, er det ingen dyre eiendomsmeglere, skatt på gevisten, eller en langvarig salgsprosess - du kan bare flytte vogna selv, eller levere den inn hos en forhandler. Jeg syns dette er genialt fordi det både er fleksibelt og veldig økonomisk.

En av årets nyheter var Hobbys Premium-serie.
Disse vognene har svart stripe rundt det meste av vogna, men allikevel kun alminnelige vinduer "gjemt" i den sorte stripen. Noe som var mer stilig, var de buede avslutninger bak på vogna, samt det bagasjerommet som vi kjenner det fra personbiler. Det eneste nye innvendig, var en enda mer buet hjørnesofa, som skaper en barløsning på kjøkkensiden. Ikke særlig imponert over det. Men litt nytt utseende er selvfølelig artig.

Da var det mye mer spenning over Hobbys andre overraskelse: En ny Landhaus-modell fra 2012!
Denne serien har ikke blitt produsert på mange år, det buede, karnappaktige for- og bakvindue fikk mye oppmerksomhet. Legg også merke til taket som stikker langt ut over vognens bakende. Denne var lekker!

Innredningsbilde av Landhaus. Samme fir-lengede sofa er også i Premium-modellene. Den gode gulvplassen gjør at man nesten kan ta med stresslessen hjemmefra.

Er du campinginteressert, burde du ta en tur til Lillestrøm denne weekenden.
Fokuset er på de store vognene, og bobiler.
Du finner helt sikkert noe du liker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar