torsdag 14. juli 2011

Oppdatering fra senga og livet på sykehuset

Aller først: Man får utrolig mat på Infeksjonsmedisinsk avdeling i Aalborg! Det kjører tilogmed en egen godterivogn rundt flere ganger om dagen for å friste pasientene til å få litt mer apetitt og ikke minst fett på kroppen. Det skyldes nok at mange ligger her i lang tid, og mister både det ene og det andre...

Slik ser dagen ut matmessig:

Kl 08 Morgenmat
Øllebrød, havregrøt, morgenmatsprodukter, yoghurt, melk, brød, enkelt pålegg som ost, syltetøy, honning, osv. Juice eller div. saft.

Kl 10 Godterivognen
Her er små kakebiter, sjokolade, marsipan, boller, crossianter, små sandwich med pålegg, og diverse drikke.

Kl 12 Lunsj/frokost
F.eks. søndagsmenyen
Kartoffelsuppe med brød
Påleggsanretning med roastbeef, remoulade, høvlet peberrod, ristede løg og surt
Rejesalat
Gulerodsråkost

Kl 14 Godterivognen kjører igjen


Kl 17 Aftensmat
F.eks. søndagsmenyen
Gammeldags oksesteg med skysauce. Kogte kartofler, agurkesalat og ribsgele.
Ostegratinerte pasta med hønsekød. Salat af iceberg, squash og karse.
Dessert: Frist frugt og is med vafler og chokolade- eller jordbærsauce.

Kl 20 Dagens kake eller boller
Settes frem på buffet, kan også være popcorn, frisk frukt, jordbærkake, tilslørte bondepiker/æblegrød.

I TILLEGG til dette, kan man hele tiden få velge fritt på to A4-sider i mappen med diverse spiselig. Se listen under:


Men det er tross alt ikke på grunn av maten jeg er her...

Formen er mye bedre. Har ikke hatt feber siden lørdag kveld, og i dag er det torsdag morgen.
Crp-tallet har også sunket betraktelig.
Jeg tar fortsatt forskjellige prøver, og de har virkelig tatt alt mellom himmel og jord. Gikt, HIV, kreft, og jeg vet snart ikke hva. I dag ble det tatt prøver for syfilis.
I morgen skal jeg i den såklate CT-skanneren. En stor rund dings, man blir rullet inn i, samtidig som man får radioaktiv væske stukket inn i armen... høres ikke så hyggelig ut ;-)

Lørdag ettermiddag fikk jeg også enerom. Her er det ingen TV eller eget bad, derfor var det ingen rift om denne plassen. Jeg syns den virkelig er gull verdt!
Her er ingen sur nabo som ligger og promper, og klager på alt og alle. Jeg kan sove når jeg ønsker, og har faktisk også skrivebordsplass.
Også er det ålreit når sykepleiersker og leger kommer innom, at ikke to andre på værelset også hører om alle vanskeligheter, prøveresultater eller hører hva man ønsker skal være fortrolig med legen.

For det overasker meg virkelig hvor negative mange innlagte er. Til alt mulig. Og det kan være selv de som kun har vært her noen dager! Han jeg fikk plassen til på fredag, skulle ha første helgeperm på 150 dager, DA begynner vi å snakke lang innleggelse...

I går gikk en tur inn til byen og tilbake, ca 2,5 km for første gang på lenge. Det var nydelig med luft og ikke minst kunne se andre ting enn hvite bygninger og hvitkledde mennesker.

Til helgen fyller svigermor 60 år, og planen er at jeg også skal være med Pia og gutta til Lemvig hvor festen holdes lørdag. Jeg får dermed permisjon fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar