tirsdag 30. august 2011

Danskeferge til opphugging: R.I.P. Pride of Telemark

Så ble endelig en ende på usikkerheten om hva som skulle skje med den gamle danskebåten som har seilt både fra Sverige og Norge til Danmark gjennom årene under navnene Stena Jutlandica, Alkmini A og Pride of Telemark. Fergen har endog vært brukt av Stena Line i Englandstrafikken i mange år.

Norske Kystlink brukte fergen mellom Langesund og Hirtshals fra 2005 til 2007, og fikk en brå ende da fergen seilte inn i moloen i Hirtshals ved ankomst 11.9.2007. Deretter var fergen reperasjon i mange måneder, og fikk fullstendig ny innredning blant annet på hele dekk 2 som sto under vann da fergen sank ved kai i Hirtshals dagen etter.

Men aldri mer skulle hun komme i trafikk.
På debattforumet www.shipforum.dk er det mange triste kommentarer og skuffelser over at det ikke lot seg gjøre for et annet rederi å kjøpe henne, og gjerne benytte henne i trafikken mellom østlandet og Danmark igjen.

Slik hun så ut i Stenas tjeneste over Kattegat
Sist weekend seilte hun fra Farsund hvor hun har ligget i opplag det siste års tid, via Skagen for å bunkre, og kursen ble deretter satt mot Alang, India.
Hvor hun forventes å ankomme 28.10.2011 kl 12 skal vi tro gps-systemet ombord.

Selv om trafikken for Kystlink dessverre ikke ble noen suksess, er hun en bereist dame.
På nettsiden www.faktaomfartyg.se har jeg klippet ut informasjonen som er lagret om henne:

Levererades 31 mars 1983 till Stena Line Ab, Göteborg.
1983 04. Gjorde en visningstur till Ålborg, Danmark.
1983 04 25. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.
1986 12. Såld till Premiraktören 593 Ab, Göteborg.
1987. Registrerad för B&B Finans Projekt Ab, Göteborg.
1988. Registrerad för PK Finans Ab, Göteborg.
1988 12. Såld till Wallenius Safe Jasmina Ab, Stockholm. Göteborg som hemmahamn.
1990 01. Ändras firmanamnet till Rederi Ab Jutland.
1990 12. Såld till Stena Rederi Ab Göteborg.
1996 06 25. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.
1996 06 26. Ankom Lloyd-Werft Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad till sin nya trafik.
1996 07. Registrerad för Crown Tours BV, Hoek Van Holland, Holland. Omdöpt till STENA EMPEREUR.
1996 08. Utchartrad till Stena Line UK, London, England.
1996 08 05. Avgår från Bremerhaven mot Dover.
1996 08 07. Ankom Dover.
1996 08 15. Insatt mellan Dover - Calais.
1998 03 10. Insatt för P&O Stena Line Ltd, Dover mellan Dover - Calais.
1998 11. Omdöpt till P&O SL PROVENCE
2000 07 24. Registrerad för P&O Stena Short Sea Ltd, London.
2002 10 15. Registrerad för P&O Ferries Invicta, London. Omdöpt till PO PROVENCE. Insatt mellan Dover - Calais.
2003 02 10. Omdöpt till PRIDE OF PROVENCE.
2003 04 18. Kolliderade med vågbrytaren i Dover. 18 passagerare och 10 besättningsmän fick föras till sjukhus.
2003 05 14. Åter i trafik.
2004 10 29. Såld till Mili Shipping Co, Pireus, Grekland (GA Ferries) för leverans 2005.
2004 12 19. Sista dagen i trafik.
2004 12 20. Avgick Dover mot Dunkerque.
2004 12 21. Upplagd i Dunkerque.
2005 01. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till ALKMINI A.
2005 01 12. Avgick Dunkerque mot Grekland.
2005 01 15. Bunkrade i Gibraltar.
2005 01 19. Ankom Pireus, Grekland.
2005 01. Ombyggd.
2005 03 01. Under ombyggnad, så bröt en brand ut ombord, men släcktes snabbt.
2005 05. Utchartrad till Kystlink A/S, Norge. 
2005 06 02. Avgick Perama.
2005 06 10. Ankom Hirtshals för provanlöp. Avgick sedan mot Langesund.
2005 06 10. Rustas fartyget vid North Sea Terminal, Brevik.
2005 06 18. Insatt mellan Langesund - Hirtshals med artistnamnet "PRIDE OF TELEMARK".
2005 10 07. Provtur mellan Langesund - Strömstad.
2005 10 27. Registrerad för Kystlink, Langesund (Lavi Shipping, Nicosia, Cypern), Norge. Omdöpt till PRIDE OF TELEMARK
2006 07 13. Får problem med styrbords bogvisir och tas ur trafik.
2006 07 15. Åter i trafik.
2006 10 19. Provtur mellan Langesund - Strömstad.
2006 11 01. Insatt mellan Langesund - Hirtshals, samt Langesund - Strömstad.
2007 03 05 - 2007 03 12. Varvsöversyn vid Cityvarvet, Göteborg.
2007 05 18. Såld till Boa RoRo A/S (Taubåtskompaniet A/S), Trondheim, Norge (hemmahamn Langesund). Fortsatt trafik för Kystlink mellan Langesund - Hirtshals, samt Langesund - Strömstad.
2007 09 11. På väg in till Hirtshals, så kolliderade fartyget med vågbrytaren och sedan fick blackout i maskineriet. Fick håll i skrovet och efter det man lyckats få in fartyget till kaj, så satte det sig på botten i hamnen. Man länspumpar fartyget, samt man försöker täta hålen innan man flyttar fartyget. Ingen ombord kom till skada.
2007 09 25. Bogserad från Hirtshals mot Göteborg.
2007 09 26. Ankom Cityvarvet, Göteborg.
2007 11 22. Bogserad från Göteborg mot Hirtshals.
2007 11 23. på grund av hård väder så kunde man inte komma in till Hirtshals.
2007 11 24. Ankom Frederikshavn.
2008 01 10. Så påbörjades reparationen av fartyget i Frederikshavn.
2008 07 25. Teknisk provtur efter reparation.
2009 08 14. Avgick Fredrikshavn mot Sandefjord för vidare uppläggning.
2010 04 09. Ankom Cityvarvet, Göteborg för dockning.
2010 04 19. Avgick Göteborg mot Langesund.
2010 06. Upplagd i Sandefjord.
2010 10 29. Avgick Sandefjord mot Farsund.
2010 10 30. Upplagd i Farsund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar