lørdag 6. august 2011

-Det ligger mye kjærlighet bak en vott liggende på en gren eller et gjerde

Sist lørdag hadde skribent Are Kalvø en kronikk i Aftenposten hvor han oppfordret folk til å si hva de syns var best ved det norske samfunnet. I timene og dagene etter kom et hundrevis av bidrag, og etterhvert kunne man stemme på de forslag man syns var best.

Når jeg leste hele innlegget, og så alle tankene innsenderne hadde ble jeg nesten rørt. Jeg er også stolt over å være nordmann. Og det er mye sant i bidragene som har kommet inn. Her er noen få eksempler:

At stortingspresidenten er skogsarbeidar.
At ein av visepresidentane er t-banesjåfør frå Pakistan.
Godt vatn.
Valkampar der toppolitikarar står i hovudgater og på torg, og om eg ønsker det kan eg gå rett bort til dei og slå av ein prat. 
At det er lov å ha teite meiningar.
At eg ein gong møtte Gro Harlem Brundtland i snow jogs i Rosenkrantz’ gate i Oslo.
At eg har lært å lese.
At vi har en statsminister som gråter foran hele landet, og en konge og dronning som også gråter åpenlyst og deler en hel tørkerull for å tørke tårene, og at dette bare gjør at folket får mer respekt for dem.
At det blir inngått kompromiss, slik at alle får det litt som dei vil heile tida, men ingen får det akkurat som dei vil heile tida.
At eg ein gong overhøyrde landets statsminister presentere seg slik på ein fest: «Hei, jeg heter Jens, jeg er broren til Camilla.»

Hele listen kan leses på Aftenpostens nettsider her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar