lørdag 27. august 2011

Endelig sykepenger fra NAV - etter 12 uker

23. mai ble jeg sykemeldt, og umiddelbart ble nødvendige papirer som inntektsopplysninger og sykemeldinger (med spesifisert diagnose) innsendt til NAV. I løpet av sommeren har jeg 4-5 ganger måtte ringe dem for å spørre hvor sykepenger blir av, og hver gang har jeg vært mennesker som har gitt meg forskjellig informasjon. (Til danske lesere: NAV er dem som bl.a. utbetaler penger når man er sykemeldt og har norsk arbeidsgiver).

F.eks. etter 8 skal man sende inn en egenerklæring om hvor arbeidsufør man er. Det gjelder imidlertid IKKE hvis man er innlagt på sykehus. Det vet ikke alle NAV-saksbehandlere, og har forsinket saken. Dessuten var ventetiden for behandling av saker i sommer 10-12 uker, fordi mange holdt sommerferie...

I går kom det endelig en god pott penger inn på konto. Men allikevel er det surt å skulle tenke på hvor mye man på ringe, skrive og mase for å få til ting man faktisk har krav på. Og jeg er dessuten èn som har veldig god orden i papirene mine! Jeg tenker på alle dem som rett og slett ikke ORKER å ta opp kampen med f.eks. NAV, og bare aksepterer dårlige løsninger hvor resultatet kunne blitt andeledes og mye bedre.

Og hva med dem som har dårlig økonomi, og lever fra måned til måned?
De tåler jo ikke å være uten lønn i flere måneder, og i sommerferiemånedene er det kanskje ekstra ømtålig.
NAV er nok en av de kjemper, man kanskje aldri klarer å beseire?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar