torsdag 15. september 2011

Tabbetur til jobben - halve Vestfold Rundt på scooter

Farget strek viser ruten jeg kjørte.
Normalt tar jeg gamle E18 på halve tida.
I går dro jeg på jobb med scooteren, men hadde glemt at Bommestadbrua var stengt, da jeg kom opp Elveveien. Imidlertid sto det på et skilt at omkjøring for kjøretøyer som ikke kunne kjøre på E18 var via riksvei 162. Så jeg kjørte videre nordover på Lågendalsveien og tenkte at den neste brua kom nok snart... Men det gjorde den ikke!

Først i Kvelde - hvor jeg heldigvis fylte bensin - var det mulig å komme over brua. Og nettopp der skulle jeg nok ha valgt retningen mot Sandefjord i stedet for mot Hvarnes. Selve veien mot Hvarnes var overkommelig, men videre mot Nes er nok noe av det verste jeg noen gang har kjørt på i Norge. Små scooterhjul gjorde heller ikke saken bedre... Etter 1 time og 15 minutter, som pleier å være kjøretiden Larvik-Horten, var jeg kommet til Nes i Andebu kommune. Der ringte jeg veisupporten som er samboern til mamma. Dessuten ringte jeg til Siri som jeg skulle spise kveldsmat hos, for å gi beskjed om at jeg ble en time forsinket. Ihvertfall.

Av Hang ble jeg rådet til å kjøre via Andebu og Sem for å treffe på Hortensveien etterhvert, og etter totalt 2 timer og 15 minutter ankom jeg Åsgårdstrand. Så lang tid er nok min personlige rekord sammenhengende på en liten scooter.

Heldigvis var det lite vind, solskinn på himmelen, penger på kontoen og Il Quento i ørene. Noe som gjorde at jeg nok kan le av hele greia litt senere i dag. Og sjekke litt bedre neste gang det er omkjøring, hehe

onsdag 14. september 2011

Caravanmessen på Lillestrøm åpner torsdag

Og da er jeg på plass. Det er alltid spennende å se hva fabrikantene har funnet på av nytt innen bobiler og campingvogner. Hobby har i år et helt nytt design på mange av sine vogner, noe jeg gleder meg til å se i virkeligheten og ikke bare på bilder.

Ifølge selgerne er det "mange" som også kjøper vogn her, for å være sikker på å få levert i god tid innen nesten sesong. Etter finanskrisen har lagre av vogner blitt vesentlig mindre, da produsentene ikke tar sjanse på å produsere mer enn de vet de får solgt.
Det dukker også opp diverse nyttt utstyr hvert år, og det er også morsomt å se hva som er nytt her. For undertegnede som tilbringer nesten halve året i campingvogn, kan det kanskje være noe nyttig å ta med seg?

Messen åpner torsdag kl 14, og lukker igjen søndag kveld.
Inngangsprisen er kr 150 for voksne, 50 for barn og kr 300 for familier.

Mere info her

lørdag 10. september 2011

Øl-sykler blir forbudt i flere tyske byer

Siden 2007 har et nytt fenomen, og en ny type sykkel dominert gatebildet i Tyskland. Farkosten kalles øl-sykler, og er særlig populær hos turister. De sittende gjester tråkker pedaler mens de drikker og snakker.

Problemet er imidlertid at disse doningene, som har sitteplass til 16 personer, øltønne på 20 liter, lengde på ca 5 meter og veier over 2 tonn, ikke kan kjøre mer enn 10 km/t. Dette er selvfølgelig betryggende på en måte, men på den andre siden er de til stort hinder for trafikken i byene.



I München og Düsseldorf har nå myndighetene forbudt syklene. Og det forventes at flere byer som følge etter. Det er kun registrert èn ulykke på disse årene, og det var en passasjer som gikk av for å late vannet. Han ble påkjørt av en bil. Det registrerte imidlertid ikke de andre på sykkelen, som kjørte lykkelig uvitende videre...

Historien fra Der Spiegel og bilder fra Bierbike.de

fredag 9. september 2011

Dagens bilde: Bikini laget av IKEA-posen

Adriana er en kustner som bor i New York City.
Hun har bl.a. laget en bikini av IKEA-produktet Frakta som er den lett gjenkjennelige blå handleposen.
Ganske morsomt, men at bikinien skal være vanntett er kanskje å overdrive?

Aftenkjolen på bildet under?

onsdag 7. september 2011

Når ting ikke går som planlagt, finnes det som regel alternativer

Foruten trafikkhåndtering har jeg en del vedlikeholdsoppgaver på jobben. Èn av disse er å ta utvendig vask av billettlukene i Horten 2-3 ganger årlig. Dette må foregå på nattestid når fergene ikke seiler, og billettsalget dermed er lukket. Det betyr start kl 00 og ferdiggjøring innen kl 0445.

Først spyles veggene med vannslange eller høytrykkspyler.
Deretter påfører jeg såpe som kalles trailervask og er temmelig kraftig, med levangerkost som er kort, bløt og har lenger bust i hver ende for å komme inn i sprekkene.
Når dette har virket et par minutter spyler jeg av igjen.
I områdene nederst mot bakken må ofte prosessen gjentas for å få det helt rent.
I tillegg spyler jeg vekk skitt som ligger i veibanene og inntil kantstene. 

Billettlukene er bygget på en underlig måte, ved at det er brukt liggende stålplater som er skrudd fast i lekter. Ved vask og vanninntrenging korroderer platene, og noen områder ser veldig stygge ut. Faktisk er det nesten penere når det er jevnt møkkete, enn når man ser boblene på de rene platene. Det må derfor bli et kompromis mellom hvor ofte jobben skal gjøres, og holdbarheten på platene.

Det er tre billettluker i Horten.
I våres kjøpte jeg en ny høytrykkspyler, og kjørte som vanlig denne, slangevognen, bøtte, såpe, kost og vannkoblinger ned til lukene på en stor tralle. Overraskelsen når jeg skrudde på vannet ble temmelig stor; at vannslangen var SÅ dårlig som det fremgår på bildet over, kunne jeg ikke huske!
De første 15 meterne av slangen måtte bare skjæres vekk, og jeg kunne bare droppe planen om å bruke høytrykk denne natten. Det ble bøyd-slange-på-enden-spyling i stedet for.
Men resultatet ble fint allikevel :-)

mandag 5. september 2011

Ingvar Kamprad og IKEA utnyttet straffanger i DDR

- På maskinene var det slik: Man hadde ingen sitteplass, intet hørselsvern, ingen hansker. Det var mer primitivt enn det skakkjørte næringslivet i DDR allerede var. Det var slavearbeid, forteller den tidligere politiske fangen, som ble fengslet etter et mislykket rømningsforsøk fra DDR. 

Slik forteller  Hans Otto Klare til den tyske TV-stasjonen WDR, om livet på fabrikken i Namburg. Hvor de for øvrig jobbet skift, og ble tvunget til å sove i samme lokalene som de bråkete maskinene.

WDR har lett i Stasis arkiver, og funnet navnene "Herr Kamprad" og den velkjente sofamodellen "Klippan" nevnes spesifikt. Dette er ikke positivt for verken IKEA eller Ingvar Kamprad som de siste månedene har vært i søkelyset pga sitt engasjement som aktiv nazist under andre verdenskrig.

Les hele historien, og se videoklipp på Aftenspostens nettsider her.

torsdag 1. september 2011

Se og hør tidens boligtrend i Danmark nå

De mange parcelhuse i Danmark har siden 60'erne og 70'erne ofte være udskældt på grund af manglen på karakter og særpræg. Alligevel er typehusene stadig populære i dag, og ifølge arkitektfirmaet Lind & Risør efterspørger kunderne disse huse, fordi det nu er muligt, at få noget, der adskiller sig blandt parcelhusene.

I øjeblikket har arkitektfirmaet et parcelhus til salg i Allerød på Sjælland, og det repræsenterer det moderne parcelhus, fordi det med en minimalistisk indretning skaber masser af lys.
Samtidig giver loftets skæve vinkler fornemmelsen af, at huset er mere rummeligt.
Huset blev sat til salg i juni, og siden har 30 potentielle købere hver søndag i gennemsnit besøgt huset, der koster 4,7. mio.kr.





Artikkel fra Jyllandsposten, www.jp.dk 

tirsdag 30. august 2011

Danskeferge til opphugging: R.I.P. Pride of Telemark

Så ble endelig en ende på usikkerheten om hva som skulle skje med den gamle danskebåten som har seilt både fra Sverige og Norge til Danmark gjennom årene under navnene Stena Jutlandica, Alkmini A og Pride of Telemark. Fergen har endog vært brukt av Stena Line i Englandstrafikken i mange år.

Norske Kystlink brukte fergen mellom Langesund og Hirtshals fra 2005 til 2007, og fikk en brå ende da fergen seilte inn i moloen i Hirtshals ved ankomst 11.9.2007. Deretter var fergen reperasjon i mange måneder, og fikk fullstendig ny innredning blant annet på hele dekk 2 som sto under vann da fergen sank ved kai i Hirtshals dagen etter.

Men aldri mer skulle hun komme i trafikk.
På debattforumet www.shipforum.dk er det mange triste kommentarer og skuffelser over at det ikke lot seg gjøre for et annet rederi å kjøpe henne, og gjerne benytte henne i trafikken mellom østlandet og Danmark igjen.

Slik hun så ut i Stenas tjeneste over Kattegat
Sist weekend seilte hun fra Farsund hvor hun har ligget i opplag det siste års tid, via Skagen for å bunkre, og kursen ble deretter satt mot Alang, India.
Hvor hun forventes å ankomme 28.10.2011 kl 12 skal vi tro gps-systemet ombord.

Selv om trafikken for Kystlink dessverre ikke ble noen suksess, er hun en bereist dame.
På nettsiden www.faktaomfartyg.se har jeg klippet ut informasjonen som er lagret om henne:

Levererades 31 mars 1983 till Stena Line Ab, Göteborg.
1983 04. Gjorde en visningstur till Ålborg, Danmark.
1983 04 25. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.
1986 12. Såld till Premiraktören 593 Ab, Göteborg.
1987. Registrerad för B&B Finans Projekt Ab, Göteborg.
1988. Registrerad för PK Finans Ab, Göteborg.
1988 12. Såld till Wallenius Safe Jasmina Ab, Stockholm. Göteborg som hemmahamn.
1990 01. Ändras firmanamnet till Rederi Ab Jutland.
1990 12. Såld till Stena Rederi Ab Göteborg.
1996 06 25. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.
1996 06 26. Ankom Lloyd-Werft Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad till sin nya trafik.
1996 07. Registrerad för Crown Tours BV, Hoek Van Holland, Holland. Omdöpt till STENA EMPEREUR.
1996 08. Utchartrad till Stena Line UK, London, England.
1996 08 05. Avgår från Bremerhaven mot Dover.
1996 08 07. Ankom Dover.
1996 08 15. Insatt mellan Dover - Calais.
1998 03 10. Insatt för P&O Stena Line Ltd, Dover mellan Dover - Calais.
1998 11. Omdöpt till P&O SL PROVENCE
2000 07 24. Registrerad för P&O Stena Short Sea Ltd, London.
2002 10 15. Registrerad för P&O Ferries Invicta, London. Omdöpt till PO PROVENCE. Insatt mellan Dover - Calais.
2003 02 10. Omdöpt till PRIDE OF PROVENCE.
2003 04 18. Kolliderade med vågbrytaren i Dover. 18 passagerare och 10 besättningsmän fick föras till sjukhus.
2003 05 14. Åter i trafik.
2004 10 29. Såld till Mili Shipping Co, Pireus, Grekland (GA Ferries) för leverans 2005.
2004 12 19. Sista dagen i trafik.
2004 12 20. Avgick Dover mot Dunkerque.
2004 12 21. Upplagd i Dunkerque.
2005 01. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till ALKMINI A.
2005 01 12. Avgick Dunkerque mot Grekland.
2005 01 15. Bunkrade i Gibraltar.
2005 01 19. Ankom Pireus, Grekland.
2005 01. Ombyggd.
2005 03 01. Under ombyggnad, så bröt en brand ut ombord, men släcktes snabbt.
2005 05. Utchartrad till Kystlink A/S, Norge. 
2005 06 02. Avgick Perama.
2005 06 10. Ankom Hirtshals för provanlöp. Avgick sedan mot Langesund.
2005 06 10. Rustas fartyget vid North Sea Terminal, Brevik.
2005 06 18. Insatt mellan Langesund - Hirtshals med artistnamnet "PRIDE OF TELEMARK".
2005 10 07. Provtur mellan Langesund - Strömstad.
2005 10 27. Registrerad för Kystlink, Langesund (Lavi Shipping, Nicosia, Cypern), Norge. Omdöpt till PRIDE OF TELEMARK
2006 07 13. Får problem med styrbords bogvisir och tas ur trafik.
2006 07 15. Åter i trafik.
2006 10 19. Provtur mellan Langesund - Strömstad.
2006 11 01. Insatt mellan Langesund - Hirtshals, samt Langesund - Strömstad.
2007 03 05 - 2007 03 12. Varvsöversyn vid Cityvarvet, Göteborg.
2007 05 18. Såld till Boa RoRo A/S (Taubåtskompaniet A/S), Trondheim, Norge (hemmahamn Langesund). Fortsatt trafik för Kystlink mellan Langesund - Hirtshals, samt Langesund - Strömstad.
2007 09 11. På väg in till Hirtshals, så kolliderade fartyget med vågbrytaren och sedan fick blackout i maskineriet. Fick håll i skrovet och efter det man lyckats få in fartyget till kaj, så satte det sig på botten i hamnen. Man länspumpar fartyget, samt man försöker täta hålen innan man flyttar fartyget. Ingen ombord kom till skada.
2007 09 25. Bogserad från Hirtshals mot Göteborg.
2007 09 26. Ankom Cityvarvet, Göteborg.
2007 11 22. Bogserad från Göteborg mot Hirtshals.
2007 11 23. på grund av hård väder så kunde man inte komma in till Hirtshals.
2007 11 24. Ankom Frederikshavn.
2008 01 10. Så påbörjades reparationen av fartyget i Frederikshavn.
2008 07 25. Teknisk provtur efter reparation.
2009 08 14. Avgick Fredrikshavn mot Sandefjord för vidare uppläggning.
2010 04 09. Ankom Cityvarvet, Göteborg för dockning.
2010 04 19. Avgick Göteborg mot Langesund.
2010 06. Upplagd i Sandefjord.
2010 10 29. Avgick Sandefjord mot Farsund.
2010 10 30. Upplagd i Farsund.

lørdag 27. august 2011

Endelig sykepenger fra NAV - etter 12 uker

23. mai ble jeg sykemeldt, og umiddelbart ble nødvendige papirer som inntektsopplysninger og sykemeldinger (med spesifisert diagnose) innsendt til NAV. I løpet av sommeren har jeg 4-5 ganger måtte ringe dem for å spørre hvor sykepenger blir av, og hver gang har jeg vært mennesker som har gitt meg forskjellig informasjon. (Til danske lesere: NAV er dem som bl.a. utbetaler penger når man er sykemeldt og har norsk arbeidsgiver).

F.eks. etter 8 skal man sende inn en egenerklæring om hvor arbeidsufør man er. Det gjelder imidlertid IKKE hvis man er innlagt på sykehus. Det vet ikke alle NAV-saksbehandlere, og har forsinket saken. Dessuten var ventetiden for behandling av saker i sommer 10-12 uker, fordi mange holdt sommerferie...

I går kom det endelig en god pott penger inn på konto. Men allikevel er det surt å skulle tenke på hvor mye man på ringe, skrive og mase for å få til ting man faktisk har krav på. Og jeg er dessuten èn som har veldig god orden i papirene mine! Jeg tenker på alle dem som rett og slett ikke ORKER å ta opp kampen med f.eks. NAV, og bare aksepterer dårlige løsninger hvor resultatet kunne blitt andeledes og mye bedre.

Og hva med dem som har dårlig økonomi, og lever fra måned til måned?
De tåler jo ikke å være uten lønn i flere måneder, og i sommerferiemånedene er det kanskje ekstra ømtålig.
NAV er nok en av de kjemper, man kanskje aldri klarer å beseire?

onsdag 24. august 2011

Jeg har det med ferger som du har det med fotball

Bastø I (1997)
Jeg syns ferger og skip er utrolig fascinerende. Det vet jeg er vanskelig å forstå for mange, så den beste sammenligningen er nok å tenke på at jeg er minst like interessert i dette, som mange andre er i sport. Jeg blir imponert når en kollega kan nevnte navna på dem som spilte på Liverpool for 10 år siden.

På samme måte vet jeg når f.eks. fergene mellom Harwich og Hock van Holland seiler. Og hvor lang tid de bruker på overfarten, samt hva de evt. har hett tidligere, og hvilke byer de da har seilt mellom.
Vanvidd er det noen som sier.
For meg er det totalt uvesentlig å vite hvem som har spilt - eller spiller - på et hvilket som helst fotballag. Det er meg faktisk revnende likegyldig. Det eneste forholdet jeg har til fotball, er at jeg syns det er fint når Norge eller Sandefjord vinner. Men jeg vet sjelden når de spiller, hvor de spiller eller hvem som spiller på lagene. Det er dessuten så mange andre som vet sånt, så jeg får helt sikkert vite det hvis jeg skulle spørre. Men det skjer svært sjelden, hehe.

På nettsiden Youtube.com finnes det hundrevis av korte videoklipp av forskjellige ferger, og man kan saktens få flere dager til å gå med å se på disse. Èn som virkelig har gjort seg umake, er mannen bak JUST FERRIES som har lastet opp nesten 350 videoer. Mange er i HD-kvalitet, og er gode å se på. For de som er interessert i sånt.

Under har jeg satt inn en liten presentasjonsvideo han har laget, av diverse ferger.
Kanskje du skulle PRØVE å se den, og merke godt etter om du ikke også blir LITT fascinert???