lørdag 12. juni 2010

Hvorfor bryter vi ikke de dårlige vanene ?

(Bilde fra colorbox/jp.dk)

De fleste av oss sliter med noen dårlige vaner, som vi VET ikke er bra for oss.

Allikevel gjør vi mer eller mindre helhjertede forsøk på å bryte med dem, og erstatte dem med en sunnere vane. En av mine dårlige vaner er å spise sjokolade i tide og særlig i UTIDE. Det vet jeg resulterer i at:
- jeg blir feit
- jeg blir doven og lat
- det koster penger jeg heller vil bruke på annet
- fordi jeg blir doven, lat og uengasjert går det ut over mine nærmeste

Dette er bivirkninger jeg VET er et resultat av denne uvanen.
Allikevel er det vanskelig å la være.
Hvis jeg først begynner å spise søtsaker, og har åpnet en pose hjemme, blir den spist opp. Ganske snart.
Det er LITT enklere hvis posen eller esken IKKE er åpnet, men hvis den befinner seg i heimen, er den allikevel i faresonen for å bli kvartet i et svakt øyeblikk.

Men jeg VIL ikke ha det slik!
Og jeg tror at det er lettere for meg å holde opp, hvis jeg blir oppmerksom nok på alle bivirkningene, og ser hva det tilveiebringer i livet mitt. Ting som jeg absolutt IKKE vil ha, og som jeg blir veldig lei for har kommet hvis jeg ikke stopper i tide.

Noen som har gode bryte-vaner-tips???

4 kommentarer:

  1. La være å kjøpe det! Har du det ikke i huset, kan du heller ikke spise det.

    SvarSlett
  2. Sjokolade er jo veldig godt,da. Jeg tror ikke det er så usunt heller, bare man trapper ned på annen mat ;-) Ja, det var litt morsomt, men det er seriøst ment. Sjokolade kan erstatte et måltid uten problemer. Jeg prøver i størst mulig grad å følge kroppens signaler i stedet for hva vi lærer er sunt og usunt. Instinkter fremfor hjerne.

    Jeg har gjort flere forsøk. Jeg spiste ikke sjokolade på et år, uten å føle bedring i helse. De siste mange årene har jeg hatt som forsett å spise så mye jeg vil. Da jeg begynte med det, gikk jeg faktisk ned i vekt.

    Når det er sagt, kan man godt komme til å spise mer enn godt er, dvs at instinktet også sender advarsler. Her er mine tips til det:

    1. Drikke noe i stedet. 0,5 liter vann f.eks.
    2. Ha god og sunn mat tilgjengelig.
    3. Vær opptatt av noe. Det er jo litt kjedespising. Det er flere måter å øke blodsukkeret på enn å spise sukker: bevege seg fysisk eller mentalt. Det tar bevisstheten vekk og øker faktisk blodsukkeret.

    Lykke til
    Hilsen en sjokolade-elsker

    SvarSlett
  3. Hei igjen, Jørn Elias.

    Jeg er faktisk igang med mitt eget matvane-prosjekt som jeg blogger om. Er igang med en ti dagers faste nå for å fjerne lysten på usunn mat. Oppdager noen mønstre om hvorfor jeg spiser selv om kroppen ikke trenger det.

    Kikk gjerne innom:
    http://strandvik.blogspot.com/

    Line

    SvarSlett
  4. Wow, det høres spennende ut Line!
    Jeg skal følge med...

    Du beskriver godt hva jeg selv mener om kombinasjonen mat/uvaner :-)

    Kan jeg linke til deg fra bloggen min?

    Lykke til

    JE

    SvarSlett