onsdag 23. juni 2010

Ikke kjøre full fart med scooter???

Vi tenker for tiden på å kjøpe en scooter, som skal brukes av Jørn til jobben i Norge (fordi jeg da kan reise på natten hver gang, og skal slippe å sykle 3 timer fra kl 02-05 om natten), samt at Pia kan bruke den f.eks. til Hjørring på dager med godt vær (i stedet for å kjøpe månedskort med toget).

I tillegg kan den brukes til husmøter i Aalbæk, stikke-innom-JP-i-Strandby, legebesøk utenbys, osv.

Men, jeg er en grundig mann når det gjelder innkjøp, og scooterne vi har kikket på hos T-Hansen i DK, har en bruksanvisning som kan lastes ned på nettet. Der står at følgende:

Kørsel på et nyt køretøj
0 km - 500 km Varierende hastighed
(Ikke fuld gas mere end 3 min. ad gangen)
500 km – 2000 km Varierende hastighed
(Ikke fuld gas mere end 7-8 min. ad gangen)
og videre:
Bemærk
- Undgå at køre langsomt i længere tid.
- Sænk eller forøg farten langsomt.
- Undgå høj belastning på motoren (kørsel med fuld gas)
og kørsel ved høje omdrejninger.
At scooteren skal kjøres inn, dvs. forsiktig i starten kan jeg forstå, men at man skal unngå å kjøre langsomt, unngå å kjøre full fart! Det er jo nettopp derfor man har scooter, og ikke sykler!

Kan dette virkelig være meningen???

Link til forhandlerens annonse her

1 kommentar:

  1. Bare å spørre hvor mange km som skal til før den er innkjørt. Så kjører du jo bare pent fram til det. så kan du dra på litt i etter tid;)

    SvarSlett