onsdag 16. februar 2011

Kjøp av brukt PC som ikke svarte til forventningene - del 2

I januar skrev jeg et innlegg om å kjøpe brukt datamaskin, og hva man gjør når varen ikke stemmer med salgsannonsen. Innlegget er her. Nå har det gått mere enn tre uker, og følgende har skjedd:

Jeg skrev på en pen måte til selgeren hvor jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ikke er fornøyd med varen, og ønsket å heve kjøpet. Her er mailen:

Computeren ble mottatt i går, og jeg gikk umiddelbart igang med å teste den. Maskinen ble ladet opp 4-5 timer, og deretter automatisk oppdatert med alt som manglet (lenge siden den har vært i bruk?) Dessverre ble jeg skuffet over hva jeg fant ut:
- batteriet holder ikke de 4-6 timene du lover (kun 70 min ved avspilling av dvd)
- filmen hakker selv i minste bilde i Media Player
- maskinen etterspør hardware som ikke finnes, umiddelbart ved oppstart
- ulyder når man setter inn cd/dvd
- touchpanelet til wifi/lydstyrke osv. virker ikke

Disse tingene gjør at jeg ikke kan bruke maskinen til formålet, og jeg ønsker derfor å heve kjøpet.

Her er deler av selgers svar:

Hej Jørn Elias.
Maskinen er blevet nulstillet så du ikke skulle få gamle filer, og det er godt 4 måneder siden den er blevet brugt...
Når jeg skriver at den holder batteri i 4-6 timer er det ved alm brug, samt at man indstiller den til at spare strøm. (Altså word, mail, små opgaver der ikke kræver de store kræfter) Jeg har ikke brugt den til film og ligende, men jeg undre mig da over at den ikke kan afspille film. Det har jeg ikke været udsat for, og er Media playeren opdateret?
Hvis den spørger efter hardware der ikke findes, så har jeg jo lagt alle driver med og alt kan findes på dell hjemmeside, så det burde ikke være et problem.
Der skulle heller ikke være noget galt med DVD drevet, da det stort set ikke er brugt.
Jeg har testet tingene inden jeg sendte det til dig, og der var ingen problemer af nogen art.
Det undre mig at du skriver at maskinen ikke lever op til dine forventninger, da jeg i annoncen ikke har forsøgt at holde oplysninger tilbage. Den skulle blot sælges, da vi ikke bruger den. 
Den fremstår som en brugt maskine, men den lever bestemt op til hvad jeg skriver i annoncen.


I ANNONSEN står det blant annet:
Batteriet holder 4-6 timer, alt etter hvad man arbeider med.
Fungerer perfekt - som ny.

Vel, etter flere uker med mails frem og tilbake, foreslår jeg til sist at jeg sender maskinen tilbake til selger, så han selv kan sjekke feilene og se hva jeg mener.
Etter dette blir det stille, og jeg hører ikke noe på over en uke.

For å få en løsning tok jeg i går maskinen til COMPUTERSHOPPEN i Frederikshavn, som kikket på den og fant ut hva som var feil.
Det SKULLE innleses nye drivere til blant annet grafikkortet, og dette lå ikke på de medfølgende CDer. Flere viktige ting skulle også oppdateres, fordi maskinen ikke hadde vært i bruk på flere måneder.
Touchpanelet begynte også å virke.
Prisen for dette ble kr 450,- og servicemannen (som pleier å være VELDIG ærlig) mente prisen for denne PCen på kr 2.925,- hadde vært et godt kjøp. Selv om den skulle ha en liten service :-)

I går kveld innstallerte jeg også den medfølgende Officepakke 2007, og hadde bruk for nøkkelen/koden. Jeg sendte en SMS til selgeren, og han besvarte den med å skrive hvor jeg kunne finne denne koden (som lå på en usb-stikk som medfulgte). Office kjører nå fint på maskinen. 

For å avslutte handelen, har jeg derfor sendt selger en kopi av serviceregningen, og foreslått at vi deler den i to. Det har jeg enda ikke fått svar på.
Uansett, så har jeg nå fått en bærbar 13,3 tommer fra Dell, som etter sigende er en meget god maskin  med bl.a. 2,2 ghz prosessor, selv om den ikke holder batteritiden så lenge som ønsket. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar