lørdag 21. august 2010

En uke igjen til årets konsert !

Den franske multikunsteren Jean Michel Jarre kommer til Akershus Festning lørdag 28. august - og det gjør jeg også!

Fra jeg var tenåring, har jeg digget det meste av musikken hans. Og når jeg skriver det meste, er det som med alt annet, noe er bra, og noe er dårlig. Noe av musikken høres ut som er laget i amfetamin-rus (etter Pias vurdering), men mesteparten er kjempebra etter min smak.

Det stilige med denne komponisten er at han tar utgangspunkt i forskjellige musikktyper, og lager til instrumenter og effekter etter eget hode. I tillegg bruker han til konsertene sine lokale kor, band, symfoniorkester og temaer. Han var første utenlandske artist som fikk holde konsert to steder i Kina (video under), og når han besøkte Egypt, var det selvfølgelig med pyramidene som bakgrunn.



Publikumsrekorden er fra Moskva hvor han samlet 3,5 millioner mennesker!

Mange i skandinavia kjenner nok mest til den kjente Oxygene IV, hvor pingvinene fyller mesteparten av videoen. Jarre har vært flere ganger i Danmark, senest i 2009 hvor det var konsert i Herning og Århus. Til H.C.Andersens 200-års jubileum i 2005 gjestet han Parken i København, og holdt en spesiell 15 minutters intro til kvelden, med en musikalt fortolkning av forfatteren (video under)


Vil du ikke høre på talen og Dronningen og det danske folk, spol 1 min og 25 sek inn i videoen.

Jeg er veldig sjelden til konserter, og da jeg gikk glipp av begge fjorårets konserter, var det ikke tvil om at i år skulle det være - jeg gleder meg veldig!

Nederst har jeg satt inn en tredje type musikkstil, som er fra albumet Waiting for Cousteau, og var en hyllest til vitenskapsmannen. Rytmene og stilen her, får meg i humør og gir lyst til å hoppe litt rundt på gulvet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar