mandag 16. august 2010

Hjemløse er også ærlige

(Ill.foto fra Colourbox)
32-årige Jay Valentine fra Manhattan er af flere amerikanske medier blevet kåret til den mest ærlige hjemløse mand i New York.

Den usædvanlige men flatterende titel har Jay Valentine fået, efter han sidste mandag spurgte en kvindelig forbipasserende, om hun kunne undvære nogle håndører til nogle forskellige småting.

Kvinden, 45-årige Merrie Harris, svarede, at hun kun havde sit kreditkort på sig. Derefter spurgte hun, om Jay Valentine var en mand, som hun kunne stole på. Det svarede den hjemløse mand ja til, og han fik derefter Merrie Harris' kreditkort i hånden.

Brugte 145 kr.
Episoden fandt sted foran en fyldt restaurant, og mange af de newyorkere der overværede det hele, spurgte den gavmilde kvinde, om hun havde mistet forstanden. De mente, at kortet nu ville blive misbrugt.

Men Jay Valentine misbrugte hverken kvindens kreditkort eller tillid. Fem minutter senere dukke han op og sagde tusind tak for hendes gavmildhed.

Med sig havde han en pose med en deodorant, sæbe, cigaretter og en flaske vand. Alt sammen til den nette sum af 145 kr.

Man kan stole på en hjemløs
Jay Valentine er overrasket over, at hændelsen har fået så meget opmærksomhed i USA, som tilfældet er.

Han er overbevist om, at han bare gjorde, som enhver anden ville have gjort. Hjemløs eller ej.

"Jeg var ikke fristet til at stikke af med kortet overhovedet. Jeg ville ikke misbruge hendes tillid, når hun var så rar at vise mig den. Jeg synes, at min handling viser, at man sagtens kan stole på folk som mig. Alle i restauranten troede, jeg ville stjæle kortet, men de blev overraskede, da jeg dukkede op med det igen," fortæller Jay Valentine til New York Post.

Artikkelen er fra jp.dk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar