mandag 23. august 2010

Jeg har kjøpt scooter!

Etter snart 6 måneder uten motorisert kjøretøy, har vi nå kjøpt en scooter. Planen er at jeg skal bruke denne til og fra jobben i Norge, og Pia kan bruke den til skolen når det passer. Samtidig kan vi også enklere komme litt rundt til f.eks. foreldremøter og husmøter på kveldene, når det ikke passer med offentlig transport.

Når jeg bruker denne til jobben, kan jeg reise med kveldsbåten fra Hirtshals, og være i Horten ved 0330-tiden. Det er vesentlig tidligere enn når jeg sykler... Det betyr også at jeg får en hel dag mere hjemme. Skal jeg reise kollektivt må jeg ta ettermiddagsbåten fra Hirtshals, og "mister" en fridag hjemme. Selv om bonusen er at jeg kan besøke familie og venner i Norge, på veien til Horten.

Scooteren er enkleste og billigste type scooter man kan kjøpe i Danmark, og ny koster den kr 6.400,- inkl. levering og nummerskilt. Vår er kun to måneder gammel, og vi kjøpte den syd for Nibe, for kr 4.400,- inkl. omreg. og div. låser.

I går og i natt prøvde jeg denne reiseveien for første gang med scooter, og brukte ca 1 time og 10 min. fra Frederikshavn til Hirtshals, og ca halvannen time fra Larvik - Horten. Dette kan gjøres kjappere, men da scooteren er såpass ny, skal man ikke ligge på full spiker mange minuttene ad gangen. Står det i instruksjonsboken (som jeg selvfølgelig har lest :-)

Det er også enklere (og betydelig billigere) å ta med mat fra Danmark, noe jeg har gjort denne gangen. Dermed bugner kjøleskapet på bryggekontoret med danske spesialiteter ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar