onsdag 18. august 2010

Endelig svar fra SKAT til HELPERS

Det er dessverre ikke bare i Norge at byråkratiet ofte går langsomt.
Her er en liten historie, om hvor vanskelig det kan være å få et ordentlig svar fra SKAT (tilsvarende Skatteetaten), om momsberegning til vår forening. Noen foreninger skal visstnok betale moms på deler av deres aktiviterer, og jeg vil svært gjerne gjøre ting riktig fra starten, så det ikke skulle komme regninger eller negative avis-oppslag senere. 

Oktober 2008 - Jeg ringer SKAT for å høre om frivillige foreninger med idèelle formål skal betale moms, og får til svar at det skal de ikke, medmindre omsetningen er under kr 50.000,- årlig.

Desember 2009 - En saksbehandler i SKAT Thisted, som er vikar mens damen jeg snakket med året før var sykemeldt, skriver at "alle skal betale moms".

Januar 2010 - Jeg møter opp hos SKAT i Hjørring, og får to saksbehandlere samtidig til samtale, vedr. skatt og moms til foreninger. Vi skal ikke betale skatt av overskuddet hvis pengene blir i foreningen, og brukes året etter (hvilket vi selvfølgelig gjør), men moms var mere usikkert. Damen skulle sjekke det opp, og ringe meg samme uken å gi svar.

Februar 2010 - Det har ikke kommet noen telefon fra damen med moms-svaret. Jeg skriver et brev, og spør detaljert om 10 forskjellige punkter, så det ikke skal herske tvil om hva som er riktig.

Juni 2010 - Brevet er ikke besvart, og jeg sender ett nytt brev.

August 2010 - Brevene er enda ikke besvart, og jeg møter opp personlig siden jeg allikevel er i Hjørring. Damen har imidlertid ferie, men resepsjonisten lover meg at hun vil ringe tilbake mandagen etter.

Tirsdagen etter - Så ringer damen, og sier hun husker jeg var der i januar, men hun har ikke mottatt noen av de to brev!
Samme ettermiddag sender jeg igjen brevet, men denne gangen via mail.

Onsdagen samme uka - Jeg får skriftlig svar på mail, om at vi er fritatt for moms fordi alle våre aktiviter går til å hjelpe andre.

Fredagen samme uka - Kommer også svaret hennes i brev-form.

Det vil si: Ca 8 måneder tok det å få bekreftet deg jeg først fikk vite, fordi en ukyndig saksbehandler uttalte seg om noe hun ikke visste nok om. Det har gjort at foreningens aktiviter har vært noe begrenset første halvår, og vi har prioritert å få inn midler som garantert var momsfrie, som f.eks. gaver og medlemsskap.

Men, det var deilig å få en skriftlig avklaring det ikke er mulig å ta feil av, så vi kan jobbe på videre med å hjelpe dem som trenger det mest :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar