tirsdag 7. september 2010

Et besøk verdt på Grønland

Hvis du er i Oslo en lørdag, er det en stor opplevelse å besøke Grønland.

Og da mener jeg selvfølgelig bydelen Grønland, som ligger skrått bak Oslo S og Bussterminalen. Altså temmelig tilgjengelig. På lørdagene summer det av liv her, 90% av menneskene man ser har en annen hudfarge enn meg selv, det er opptreden av lokale ungdommer, fortauskafèene er stappfulle og folk kommer drassende med alt mulig som de prøver å selge på et kjempe-loppemarked. Blant annet.

Og er du i tillegg sulten, skal du besøke den indiske restauranten Punjab Tandoori med den noe ueksotiske adresse Grønland 24. Her er det som regel mye mennesker, og indere spiser også her. Det er som regel et godt tegn. Far i familien styrer kunder og kjøkken med sikker hånd, og perfekt påsatt turban. Sønnene (ingen døtre så langt jeg har sett) løper frem og tilbake, koker, serverer og rydder. Og det hele går utrolig kjapt! Etter å ha bestilt nr 2, Tandoori kylling og en cola, rakk jeg ikke engang å henge fra meg jakken før maten ble servert. Mange kunder henter også maten som take-away, og man kan på varme dager også nyte måltidet på det brede fortauet med panorama til torget og begivenhetenens sentrum.

Menyen består av 17 punkter, og for en hovedrett inkl. drikke betaler du under hundrelappen. Da får du kylling, saus, ris, salat og et stort nanbrød. Og det holdt i hvertfall for å gjøre meg mett. For en tikrone får du enda ett nanbrød, eller et hvitløksnanbrød for en tjuekrone. Maten var tilpass sterk for min norske gane.

Punjab Tandoori på Grønland anbefales på det varmeste.
Stort nærmere Indisk kjøkken, støy og stemning, tror jeg ikke du kommer i Oslo…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar