søndag 5. september 2010

Kjeder du deg når du leker med barna?


Avisen VG skriver lørdag om en undersøkelse, der 2000 foreldre og 2000 barn er intervjuet om det å leke sammen. Det viser seg at 1 av 3 foreldre sier de kjeder seg mens de leker, og tenker på helt andre ting. 1 av 5 foreldre sier de har "glemt" hvordan man leker (?).

Av de to tusen britiske barna fra fem til 15 år sier 10 prosent at de merker at foreldrene kjeder seg under leken. Halvparten av barna skulle ønske foreldrene var mer sammen med dem.
Wow, det er virkelig er oppfordring til oss voksne! Personlig tror jeg ikke at jeg forstår hvor viktig det er for mine barn at jeg leker med dem. Og jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen; jeg kan også godt tenke på mye annet rart når jeg kjører rundt med biler, bygger Lego (selv om det er min favoritt), og spiller Stigespill (der man ALDRI kommer i mål, men faller ned igjen og igjen. Og igjen).

På èn måte vet jeg at det er viktig å gjøre det, men samtidig er det som om jeg ikke forstår det allikevel. Jeg VIL jo gjerne være sammen med dem, men har ofte hodet fullt av så mange andre ting. Denne artikkelen var faktisk ganske alvorlig syns jeg, og jeg SKAL endre mere på dette fra nå av.

Om 5-10 år, vet jeg at jeg ikke kan forvente å få bruke tid sammen med dem, hvis jeg ikke prioriterer fellesskap nå mens de er små.

Det vi så HAR gjort sammen, og som er mye enklere når gutta har blitt større (10 + 8 år) er å spille andre spill sammen, som Monopol/Matador, Sjakk, Danmarksspillet, Ludo, osv. Og når vi bygger med Lego og stiller opp alle små-bilene i kø til Lego-fergene, har vi det ganske morsomt.
Pia er veldig flink til å finne på kreative ting med dem, lage kort, tegne og male. Og når man er sammen på en slik måte, er det også mye lettere å snakke om ting som kan være vanskelige, fordi man har intimiteten, er vår erfaring. Man skal ikke sette seg ned og "nå skal vi snakke om det som er vanskelig"-greia.
Psykolog Svendsen tror framveksten av sosiale medier også skal ha sin del av skylden.
- Mange tenker på at de må sjekke den siste e-posten eller oppdateringen på Facebook. Nå kan man også få varsel på mobilen når noe skjer, sier han, og kommer med en oppfordring.
- Bruk lydløs-knappen. Man får mye igjen for det. Voksne som har mobillyden på mens de er med barna, har ikke skjønt oppdraget sitt som foreldre.

Han mener at foreldrene må huske at de må ned på ungenes nivå, og tenke på hva barna vil leke. Psykologen mener også at enkle leker ofte er det beste.

Noen andre småbarnsforeldre som har gode tips???

4 kommentarer:

  1. Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen, så det var litt deilig å lese at jeg ikke er alene. Jeg er dog heldig som har en mann som er leken, men vi er forskjellig. Den måten de leker på, synes jeg er kjedelig. Jeg tror det handler om å leke det man selv liker, så det blir EKTE. Man kan godt styre leken som forelder, og trekke barna inn i vår verden, i stedet for å bare gå inn i deres verden. De har jo oss som rollemodeller. Lek kan være så mye. Det viktigste er vel at vi er åndsNÆRværende.

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner meg dessverre også litt igjen.

    Spill bedre spill! Ludo og stigespillet er rett og slett kjedelig. Det finnes så vanvittig mye bedre spill som voksne og barn kan ha moro med.

    En annen ting barna liker at vi gjør, er å lage legofilm. Dere som leker så mye med lego, kan jo lett lage et lite slideshow med bilder slik at det ser ut som om noen biler kjører på ferja og andre bommer og treffer vannet. :) Det trenger ikke være så komplisert.

    Men. Ofte så blir "leken" på oss voksne sine premisser. Og da hender det at barna kjeder seg. Den andre grøfta er at vi gjør noe de liker og vi kjeder oss. Tror det handler om å finne en balanse her...

    Karina

    SvarSlett
  3. Helt enig med førstemann, hvis det ikke er "ekte" når vi leker, gjennomskuer barna det fort tror jeg.

    Og hvis man bare kan være NÆRværende, er jo mye gjort, for det er - etter min erfaring - oppmerksomheten barna først og fremst til ha.

    SvarSlett
  4. Nye spill er ikke dumt Karina, men å lage Legofilm kan jeg levende se for meg hvor morsomt kan bli!
    Supertips - det skal snart prøves!

    Det er veldig med lesere på dette innlegget, så det ser ut som om temaet er litt triggy for mange...

    SvarSlett