søndag 10. april 2011

På tro og ære : Min selvangivelsen er klar!

Flere timers jobb med regning, sjekking og lesing på nettet, er nå avsluttet: Selvangivelsen for 2010 er ferdig! Hvorfor gjør jeg så stort nummer ut av det? Det er fordi man som pendler har særskilt mange poster for reiseutgifter, samt kost og losji der man jobber. Slike tall er ALDRI forhåndsutfyllt, og det er derfor viktig at man selv setter seg inn i tallene og reglene.

Regnestykket gjør også at jeg kan regne ut hva jeg får igjen av skattepenger. Når papirene kommer i mars måned, ser det nemlig ut som om jeg skal betale restskatt hvert år, men det blir ikke tilfelle når alle tall kommer på rette plass - heldigvis :-)

De som leverer på papir har frist inntil 30. april, og det gjør jeg fordi jeg også skal vedlegge kopi av alle danske selvangivelsespapirer så Skatteetaten kan se hva jeg driver med her nede i Danmark. Og i følge tallene var det ikke mye i 2010...


På samme måte skal danske Skat, ha kopi av alle de norske papirene, fordi pr. definisjon er skattetilhørende i Danmark, selv om jeg ikke skal betale skatt her av det jeg tjener i Norge. Det er fordi arbeidsgiveren er norsk. Skulle sambandet Horten - Moss derimot bli kjøpt opp av f.eks. danske Clipper, vil ting og tall plutselig se litt anderledes ut. Men regner ikke dette for noen stor risisko.

Har du husket å fylle inn alle tallene dine, evt. rette det som er feil?
Husk at selvangivelsen du får i posten eller på nettet kun er et FORSLAG fra Skatteetaten. Også selv om det ser ut som om du får igjen penger.

Nytt av året er at myndighetene ikke lenger praktiserer to skalaer for tilleggsskatt hvis du utelater å oppgi noe. Før brukte man 15 eller 30% etter hvor alvorlig det var. Nå er det konsekvent 30% tilleggsskatt på alt som ikke oppgis, men avdekkes.

Følger du linken her, får du mange gode tips til selvangivelsen for 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar