torsdag 8. juli 2010

En hyggelig hjemreise med ny vri

Denne uken er jeg alene hjemme fordi Pia og gutta er på barneleir.
Derfor brukte jeg god tid på hjemreisen fra jobb som jeg var ferdig med på mandag, og var i Sandefjord ett par dager før jeg reiste hjemover.

Det var superhyggelig, og jeg fikk besøkt flere gode venner, foruten mormora mi på snart 91 år.
Spiste Fjordland-middag hos henne, med tilslørte bondepiker til dessert (avhentet av damen selv på Halvorsen... :-) Det smakte ja!

Fordi jeg hadde så god tid, og været var strålende, prøvde jeg en ny reisevei jeg aldri har brukt tidligere.
Faktisk så har jeg hatt lyst til å prøve denne strekningen i mange år, fordi når jeg var tenåring og ofte var i Strömstad med ferga fra Sandefjord, sto Bohuståget på stasjonen i Strömstad. Og jeg syns den gang det ville være spennende å reise med tog til Göteborg herfra...

Nå, ca 20 år etter dette, fikk jeg oppfylt ønsket :-)
Onsdag morgen tok jeg Bohus fra Sandefjord - Strömstad, i nydelig vær og satt ute på på dekket akter nesten hele overfarten.

Skee stasjon, utenfor Strömstad.
Togdame med flagg i hånden, og selvfølgelig flagg på veggen.

Deretter tog (dvs buss fra stasjonen i Strömstad til Skee) til Göteborg som tok 3 timer.
Togturen var veldig bumlete pga gamle skinner som i disse år blir skiftet ut, togsettet var av nyere dato og pent innredet, betjeningen var veldig hyggelig og prisen meget bra!


Det var dessuten veldig hyggelig å se et nytt landskap når jeg reiser, fordi ekspressbussene mellom G.borg og Moss aldri kjører innom de små og store sjarmerende svenske byene på vestkysten; Tanum, Stenungsund, Uddevalla, osv. Det var heller ikke mye mennesker ombord, så det ble god anledning til å både tenke og lese uten for mye støy...

Siste etappe var Stenas hurtigferge over til Frederikshavn på 2 timer, som jeg ankom kl 17.
Tidsmessig er denne turen langtfra optimalt hvis man har travelt, men det hadde jeg som sagt ikke denne gangen :-)

2 kommentarer:

  1. Takk for besøk, hadde det kjempekoselig. Følger med "reiseskildringene" dine, Alltid koselig å lese bloggen din
    F.A.

    SvarSlett