mandag 5. juli 2010

Fyyy - noen ganger skulle vi skamme oss!

På min arbeidsplass, klager ofte bilførere når de må stå over èn ferge. Dvs. at de må vente 30 min. før de kommer med på neste avgang.

Her er noen fakta som setter slik klaging i perspektiv:

Fattigdom:
Mer enn 1 milliard mennesker bor i absolutt fattigdom. Dette inkluderer 700 millioner som bor i slumområder, 500 millioner som lever på sultegrensen, 93 millioner tiggere og 200 millioner barnearbeidere.

Norsk økonomi og fattigdom:
Den norske gjennomsnittsinntekt per husholdning etter skatt var 366 000 kroner i 2007. 1.2 milliarder av verdens fattigste må overleve på 6 kroner om dagen.

De rike:
I år 2000 var eiendeler til en verdi av 12 368 kroner nok til å plassere deg blant øverste halvdel av verdens rikeste.

Sultne:
Mer enn 800 millioner går til sengs sultne hver dag.

Syke:
1.5 milliarder har ikke tilgang til medisinsk hjelp.

Hjemløse:
55 millioner mennesker bor i huler og grotter.

Uten utdannelse:
121 millioner barn i verden står helt utenfor utdannelsessystemet.

Uten religiøs frihet:
Regimer berøver 2.2 milliarder mennesker friheten til å velge tro.

Slaver:
Mer enn 27 millioner mennesker er slaver

Kilde: Generousgiving.org og Statistisk Sentralbyrå.

For meg setter dette i hvertfall tingene i perspektiv.
Hvis jeg syns det er langt til kassa på Rema fordi det står 5 personer foran meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar