onsdag 17. februar 2010

Fordeler ved å bo til leie i blokk

Jeg vet jeg har nevnt det før, men jeg er så begeistret over å bo i boligforening.
Det er nesten som boligbyggelag på norsk, men man LEIER kun leiligheten man bor i.

Vi bor på 102m2, har fire rom, nesten nytt kjøkken, bad og gang. Garasjeplass, og masse hage som vi ikke behøver å passe selv. For alt dette betaler vi ca 3.700,- pr måned + forbruk av strøm og varme.

Èn fordel jeg vil fremheve nå, er vaskehuset:
Et eget vaskeri i bakkeplan, i enden av blokken.
Her har vi fått tre nye vaskemaskiner, og to nye tørketromler, foruten strykemaskin (du putter f.eks. duken inn i valsen, så tørker den og stryker den fin. Med litt øvelse :-)

Man bestiller tid med et kort, som puttes i en maskin og du klikker av de dager og tidspunkter du vil bruke. Jeg pleier å bruke de tre vaskemaskiner hver mandag formiddag, og de bruker ca 45 minutter på en hel vask. Deretter blir det som kan tørkes i tørketrommelen lagt i (tørkes på ca 30-40 minutter), og resten henger jeg opp på et lite stativ i leiligheten. Det er som regel Pias tøy...

I løpet av tre timer, har jeg fått vasket, tørket (det meste) og brettet sammen!
Det er suverent, i stedet for å bruke en del dag med å vente på vaskemaskinen hjemme skal bli ferdig, også skal alt henge i leiligheten i et par dager til tørk og oppta masse plass.
Prisen for en vask kr 8,- inkl. såpe, og tørketrommelen finner selv ut når tøyet inni er tørt nok. Man betaler også deretter. F.eks. kr 10,- for 2-3 maskiners tørk.
Regningen blir plusset på neste måneds husleie.
Mens jeg vasker kan jeg sitte og lese blader, nyheter på nettet, eller kikke i brosjyrer eller gratis film som andre beboerre legger igjen i vaskehuset.
Genialt!

3 kommentarer:

  1. Joda, dette kjenner jeg igjen. Hadde det på samme måte da jeg bodde i Bergen. Det var kjekt det altså, men akkurat nå er jeg gled jeg har maskinene hjemme :) (små barn osv) Flott at dere trives så godt med løsningen. Jammen meg rimelige leiepriser dere har og! Her er det ikke særlig lønnsomt å leie og for den summen dere betaler hadde en vel kun fått et 10 kvm rom. Tror det er vanlig med rundt 7000,- for 50-60 kvm. Sikkert opp mot 10000,- for den størrelse dere har. Jeg leide i mange år, på forskjellige plasser, og fikk aldri lagt meg opp noe penger. Så for meg lønner det seg å eie (eller hvertfall late som man eier... det er jo banken som eier stort sett..;)

    SvarSlett
  2. Nei, leieprisene varierer veldig. Men ordningen "boligforening" ble visstnok etablert på 60-tallet, og var en sosialdemokratisk innretning, for å hjelpe folk fra landet med å få billige og tilgjengelige boliger i byene (gjesp..).

    Det er dyrere hvis man leier privat i hos en bolighai i byene. Denne løsningen er genial for dem som ikke vil ha hage, vedlikehold og alle uforutsette utgifter ifm dette.

    Fordi man KAN bo sånn, kan også Pia studere, noe som ellers ikke ville være mulig hvis vi ble boende i hus. I tillegg har vi mye mer tid med barna enn før, og DET betyr mye!

    Kjenner jeg kan si UTROLIG MYE mer om dette, men prøver å begrense meg nå ;-)

    SvarSlett
  3. Hehe, jeg og blir veldig pratsom når det gjelder ting jeg er fornøyd med!! :)

    SvarSlett