søndag 28. februar 2010

Hva har skjedd mens jeg var 35?

Bursdagskort fra Silas i fjor
I dag har jeg bursdag. På den dagen pleier jeg å holde litt status, og finne ut om jeg er på vei dit jeg ønsker, og i tilfelle hva jeg må endre på fremover. Det er ganske interessant, men også helt nødvendig hvis ikke dette året bare skal bli en kopi av fjoråret. Selv om det var godt nok ;-)

Hva har skjedd året jeg var 35?

- Jeg har fått kontakt med flere av mine gamle venner fra barne- og tenårene.
- Jeg har fått en riktig god kamerat.
- Jeg har blitt kjent med nye kristne mennesker med anderledes syn på ting enn meg selv.

- Jeg har holdt meg på de -12 kg jeg gikk ned da jeg var 34 år.
- Jeg bruker sykkel mye mere enn bil.

- Jeg har fått adhd-diagnose, medisin og blitt hyggeligere å bo sammen med.
- Jeg har fått mer ro over tilværelsen, slapper mere av, og ser konsekvenser mye lengere enn før.

- Jeg er blitt bedre til å si fra når det skjer ting jeg ikke forstår eller vil akseptere, og bedre til å se saker fra flere synspunkter.
- Sammen med Pia har jeg startet en huskirke i hjemmet vårt.
- I pinsen gikk jeg på Nordsøstien Frederikshavn - Skagen - Hirtshals i nydelig natur og flott vær.
- Jeg blogger i gjennomsnitt daglig, og skriver om alt som opptar meg (og åpenbart mange andre).
- Hjelpeorg. HELPERS første leveår, med god og solid utvikling i antall givere og mottakere.

Tror det var de største overskriftene...
I tillegg har jeg blitt mer målrettet, og vil det skal være en hensikt med det jeg gjør. Uansett hva jeg gjør. Høres det stressende ut? Nei, jeg syns ikke det. Jeg vil at det jeg gjør skal bety noe.

For eksempel:
- Jeg får lyst til å spise en sjokolade. Hva er hensikten? Jeg er ikke sulten, bare fysen. I tillegg koster sjokolade penger, og jeg har intet søtt hjemme. Dermed må jeg ut å kjøpe sjokolade hvis jeg vil ha det. Det ønsker jeg ikke å bruke tid og penger på, fordi jeg har andre planer nå. I tillegg blir jeg sløv av sukkeret og feit av mye sjokolade.
Mulig løsning: Spise en banan i stedet.
Mulig løsning2: Piske ett egg til eggedosis.
Ved å tenke sånn om ting, blir det mye lettere å holde kursen dit jeg vil, og ikke la følelsene ta styringa.

Eksempel 2:
Jeg har lyst til å se en film på tv, som slutter kl 2330.
Jeg liker imidlertid å legge meg kl 2130.
Hva er hensikten med å se filmen? Kanskje jeg ler litt, men har sett filmen før (og jeg tror som regel alltid at filmene var bedre enn hva de faktisk var. Flere som har det sånn?).
Konsekvens ved å se film: Trøtt neste morgen, får ikke litt tid for meg selv før resten av familien våkner, får kortere lunte, ikke så hyggelig å være sammen med, osv. osv.
Resultat: Prisen for å se filmen, er ikke verdt ulempene. Jeg dropper filmen, får ingen "bivirkninger" neste morgen, og kommer til å være glad for at jeg ikke så den allikevel. For jeg hadde jo sett den før :-)

Dette var noen tanker som ble til ord og setninger, som er direkte fra hjertet.
Kan du bruke noe av dette i din situasjon - så værsågod!

Og, vil du heller sende meg en epost i stedet for å skrive kommentar på bloggen, kan du bruke post@teien.dk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar