torsdag 15. april 2010

Hvordan det er å ha ADHD

Her vil jeg prøve å dele litt med deg hvordan det er å ha ADHD som voksen.
Jeg har lenge villet skrive dette innlegget, men syns det er vanskelig å sortere ut hva som skal med, for at leserne skal forstå hva jeg EGENTLIG prøver å forklare. Jeg prøver:

Da vår yngste sønn Simon fikk diagnosen ADHD høsten 2008, falt mange brikker på plass for oss.
Han har alltid vært veldig aktiv, og fra 7-måneders-alderen har Pia forstått at det var "noe" spesielt med han. Selv om helsesøsteren i Sandefjord prøvde å berolige oss med at "han var nok bare et aktivt barn".... Joda, den har vi hørt mange ganger siden.

Men når Simon altså fikk diagnose, kunne vi endelig se et mønster på den måten at vi nå kunne lese om ADHD, få hjelp og råd fra støtte-foreninger, hjelp fra Familiesenteret i kommunen, osv. DA begynte jeg å forstå sammenhengen, fordi det jeg så, minnet veldig mye om min egen barndom. Og ungdom. Noe også min nærmeste familie kunne bekrefte.

Perioden som fulgte syns jeg var vanskelig å forholde meg til.
På den ene siden hadde Simon endelig fått hjelp, kommet i en spesialklasse, fått medisin, og livet hjemme ble mye roligere.
Samtidig forsto Pia og jeg at når vi hadde kjeftet på Simon fordi jeg ikke gjorde det han ble fortalt, eller glemte det han skulle, var det ikke fordi han ikke VILLE være ulydig. Han klarte bare ikke å HUSKE alle tingene. Særlig jeg ble skamfull fordi jeg så tilbake på mange situasjoner som hadde endt med at han ble sendt på værelset fordi noe gikk galt. Nå tror jeg han hele tiden har prøvd å gjøre så godt han kunne. Mens jeg skriver dette blir jeg helt lei meg... hvis vi hadde visst dette tidligere, hadde han ikke fått så mange nederlag eller urettferdige behandlinger. Unnskyld Simon!

På den andre siden skulle jeg også finne ut hvem JEG er. Hadde jeg også ADHD?
Mye tydet på det, selv om fastlegen ikke mente det ut fra det han kjente meg.
Jeg forklarte han hvorfor jeg mente det selv, og hadde skrevet ned typiske kjennetegn og reaksjonsmønster på voksne med ADHD. Pia har ikke i tvil om at jeg hadde det...
Jeg fikk prøve medisin, og forandringen kom umiddelbart!
Jeg ble mye roligere og mindre rastløs. Jeg sluttet å spise usunn mat i tide og utide, og klarte å konsentrere meg mere. Jeg leste flere bøker, blader og snakket med noen få andre voksne som også hadde ADHD. Sistnevnte er ikke så lette å finne, da mange ikke vil snakke om det, eller i det hele tatt vedkjenne seg det.

Når arveligheten er ca 80%, er det tross alt nærliggende å se sammenhengen mellom minst èn av foreldrene som har barn med ADHD. Og Pia tror fortsatt ikke det er henne Simon har fått det fra ;-)

Hvem var så Jørn Elias egentlig?
De som kjenner meg fra jeg var liten, vil nok bruke noen av følgende beskrivelser:
- Rastløs, det må alltid skje noe,
- Impulsiv, ikke alltid så gjennomtenkte beslutninger,
- Lite empati for andre mennesker,
- Ser ting sort/hvitt,

fortsettelse følger...

6 kommentarer:

  1. Bra skrevet. Ofte er det jo at mennesker med ADHD barn blir anklaget for å være dårlige barne oppdragere. Jeg kjenner også noen som har ADHD og når de fikk medisin så kom resultatet umidelbart. Fint dere fikk oppdaget diagnosen.

    SvarSlett
  2. Men jeg er sjokkert at det var så mye som 80% sjanse på arv. Den viste jeg ikke. Det er heller ikke alle ADHD personer som har helt like symtomer, de kan variere litt.

    SvarSlett
  3. Ja, man sier "Har de møtt et barn med adhd, har du møtt en med adhd", hvilket betyr at det er forskjellige mønster fra person til person.

    En som er hyperaktiv blir ofte forbundet med en som har adhd. Men en som er mer stille, men bare ikke klarer å organisere sin hverdag, kan like fullt ha adhd.

    Og det er nettopp det som gjør det så komplisert: Det finnes ingen fasit til hvordan man løser utfordringene for oss med adhd. Man må gå veien selv, og finne ut hva som fungerer best for èn selv eller sin familie.

    Tenk hvor mange foreldre som har blitt beskylt for å oppdra barnet sitt dårlig! Også har det vist seg at barnet har adhd, og muligvis den voksne selv også... Hvilket umulig utgangspunkt for å få aksept og hjelp fra andre!

    SvarSlett
  4. Takk for dine gode ord..og at du med dine barn fremsto slik.
    Du er unik..og takk til din Gud idet du så.
    Mange får dine ord, men om de selv ser og forstår..se det..Gud gi de visdom til å se.

    SvarSlett
  5. Charlotte thygesen16. april 2010 kl. 07:00

    Godmorgen - Du er bare super til at beskrive hvordan det er at have denne rod inde i hovedet.. Da jeg fik min diagnose for kort tid siden - fortalte vores læge os - børnelægen som har alle mine unger og mig at, han ser 90 % arvelighed i hans praksis.. En mor eller en far har det når de kommer med deres barn og det er voldsomt mange.. Og den viden læger osv har omkring voksen adhd er først nu ved at være på vej op, da det har været et stort problem.. Og jeg er som glad mor på 39 år glad for at vide at der findes en hjælp nu, så jeg ikke behøver leve de næste mange år med de samme frustrationer, og den samme følelse af at være anderledes uden grund.. Ang. vores børn som kæmper sig frem, er det ALLE forældre jeg kender der har hørt den der med dårlig opdragelse... Og den gør så ondt.. Knus Lotte

    SvarSlett
  6. Takk for de gode ord, Lotte...
    Det føles fortsatt som et univers der det stadig dukker opp nye ting og overraskelser.
    Midt i alt dette, er det veldig godt å vite at det finnes flere med de samme tanker, utfordringer og kamper. Setter stor pris på åpenheten og vennskapet med dere :-)

    SvarSlett