mandag 12. april 2010

Ukens reiserute til jobben

For variansjonens skyld, reiser jeg av og til forskjellige ruter når jeg skal til jobben.
Denne gangen ble det imidlertid den mest alminnelige, dog med et hyggelig venne-besøk på veien.


Ruten så slik ut:

kl 1025 - Sykle fra heimen til jernbanestasjonen
kl 1037 – Tog fra Frederikshavn til Hjørring
kl 1106 – Tog fra Hjørring til Hirtshals
kl 1215 – Ferge fra Hirtshals til Larvik
kl 1630 – Buss fra Øya, Larvik til Sandefjord
kl 1700 – Gikk fra rutebilstasjon til Breidablikk
kl 1720 – 2120 Besøkte Frank-Arne og Anja og fikk deilig middag
kl 2128 – Buss fra Sandefjord til Horten
kl 2250 – Innsjekk på værelset og en god dusj

Noen kan kanskje syns at dette var en veeeldig lang og kjedelig tur, men det syns ikke jeg. Tiden på tog bruker jeg som regel til å lese gjennom aviser, blader og brosjyrer vi får tilsendt, og som jeg ikke vil bruke tid på hjemme. Jeg river ut artikler jeg vil bruke, og hiver resten. Dermed blir også bagasjen langsomt lettere underveis.

På fergen prøver jeg å sove ett par timer, og det lykkes innimellom. På sofaene (på Superspeed, Hirtshals-Larvik) mellom kafeteriaen/resepsjonen og baren, kan man få en god plass hvis man er tidlig om bord. De gående og syklende kommer ofte tidlig om bord. I tillegg spiser jeg matpakken og kanskje en sjokoladebit. Denne gangen hørte jeg på lydbok på iPhonen min, som var veldig hyggelig og avslappende.

På buss derimot, rister og skrangler det ofte, så lesing av bok eller blader med små bokstaver er ikke så lett. I tillegg er det ofte litt forsinkelser, som medfører mye hard bremsing og gassing for å prøve å innhente tiden. Der er det bedre å høre musikk, skrive noen stikkord til en blogg, eller rydde opp på Pcen hvis plassen og belysningen tillater det.

Alt dette gjør at skillet mellom jobb og fritid får noen timer, som jeg syns er en deilig overgang.
I tillegg sparer jeg masse penger på å ikke kjøre bil selv, men reise kollektivt eller evt. med sykkel. Programmet underveis blir selvfølgelig litt annet hvis man sykler… ;-)

Fordi veien er såpass lang, får jeg også trekke fra alle utgiftene til turen.

Og faktisk skal jeg i selvangivelsen trekke fra utgiftene til kortest mulig reise med offentlig transport. Dvs. at jeg kan trekke fra flyreise Ålborg – Oslo, samt tog til stasjonene i begge ender. Dette har Skatteetaten opplyst meg i telefon for ett par dager siden, men det lyder ganske utrolig. Det betyr jo at folk som meg kan trekke fra mye mer enn hva man faktisk bruker i utgifter på å reise, uten at man nødvendigvis benytter seg at korteste reisestrekningen. Rare greier det skattesystemet…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar