onsdag 10. mars 2010

Åpningsfest på Ikea Aalborg - jeg var der!

Morgendisen ligger fortsatt lavt da jeg stiger ut av bussen i Skalborg. På en nyanlagt busslomme, like fremfor det nye Ikea som åpner for første gang om èn time. 15-20 mennesker er allerede på plass foran inngangen, og minst dobbelt så mange sitter i bilene på den store parkeringsplassen.

Toner fra svenske ABBA strømmer utover det store og foreløpig ganske tomme parkeringsarealet. Blide damer med blå kaffetanker på ryggen deler ut gratis morgenmat, drikke og - selvfølgelig - svenske kanelbullar. Huggestabben er også på plass, obligatorisk når et nytt Ikea-varehus åpner, hvor en bjerkestamme skjæres over i stedet for et rødt bånd som blir klippet over. Borgermesteren skal visstnok få æren av dette.

Journalister, mikrofoner, kameraer og videostativer er overalt. Flere blir intervjuet om årsaken til deres besøk denne kalde mars-morgenen. Klokken er blitt 0930 - halvtime igjen til åpning. Køen begynner å danne seg foran inngangen. P-plassen er allerede halvfull. Os fra sigaretter blander seg med en intens "Red door" rett til venstre for meg, og varm Gevalia merkes innkommende fra høyre.

Hjemmeværnet er innleid for å styre trafikken, en mobil førstehjelpvogn er på plass og kan sikkert bli nødvendig. Og da er det ikke frostskader fra de frosne små-hoppende meneskene rundt meg jeg tenker på :-).

Borgermesteren og den svenske varehussjefen kutter kl 0955 trestammen, og deretter åpnes dørene!
Jeg er nr 2 opp rulletrappen, og alle besøkende blir møtt av klapping fra de 275 ansatte som alle har tatt oppstilling ved inngangen. Levende musikk strømmer ut i hallen, og Ikea Aalborg er dermed åpnet!

Noen bilder under for å gi deg litt av opplevelsen.
Dette var skikkelig artig og være med på, og merke stemningen og forventningen hos de mange oppmøtte denne onsdagmorgenen.
Og i løpet av onsdagen var det 9000 besøkende innom Ikea, får vi vite på TV2-nyhetene i kveld....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar