torsdag 4. mars 2010

Motta mobilsamtale hos Color Line: Kr 28 pr. minutt!

Ombord på Color Lines ferger mellom Norge og Danmark, samt flere av Stena Lines ferger i Skandinavia, kan man bruke mobilen selv om det ikke lenger er kontakt med ens eget mobilnett på land. Dvs. at jeg som er kunde som teleselskapet 3 i Danmark, får bruke MCP (Maritime Communications Partners) mens jeg er ombord, inntil jeg kommer til Norge, og telefonen velger f.eks. Telenor.

Det mange ikke vet, er at takstene hos MCP er skyhøye.
For å motta en samtale, dvs. du har ikke skrudd av telefonen ombord, og svarer når den ringer midt på havet, betaler du opp til kr 28,- pr. minutt! Det betyr at hvis du snakker i 15 minutter, koster det deg kr 420,-!

Hvis du vil ringe til noen i Danmark, koster det kr 14,- pr. minutt + kr 3,95 i oppkobling pr. samtale. Snakker du i 15 minutter, koster det kr 214. Da kan det hende du heller ville ventet med å ringe til du kom i land... Kan du vente til du når DK, koster samme samtale kr 15,- i stedet.

SMS derimot er ikke særlig dyrere enn å sende fra utlandet. Prisen er her kr 2,50 pr. stk.

Alle prisene er oppgitt i danske kroner, hvilket betyr at nordmenn kan plusse på ca 10% for å se prisene i norske kroner.  

Mitt teleselskap sender meg alltid en SMS når jeg kommer inn i andres telenett, hvor prisene står i meldingen. Dette er imidlertid en funksjon man kan skru av/velge vekk på mobilen, og dermed får man ikke vite takstene. Og det er garantert mange som ikke kjenner til prisnivået; det kan jeg høre når jeg ofte sitter ved siden av folk som skravler om løst og fast i sin mobil under overfartene mellom Norge og Danmark.

Sjørøveri ved høylys dag???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar