fredag 19. mars 2010

Togtur til barnelegen i Brønderslev

Tirsdag denne uken skulle Simon på 7 år til kontroll hos barnelegen i Brønderslev. Han har adhd, og skal derfor jevnlig måles og veies, for å kontrollere at han holder "standardmålene" for sin alder. Medisinen han får, gjør at han mister appetitten, og det er derfor ekstra viktig at han vokser som han skal.

Fortsatt vinterlandskap i Nordjylland

Han og jeg tok toget dit, og selv om det tok litt lengere tid enn å kjøre bil, ble det en veldig hyggelig tur. Det er som om tiden går litt langsommere når man reiser offentlig, og da mener jeg ikke i negativ forstand. På toget er det tid til å snakke, se på landskapet, spise matpakke, spille og snakke. Uten at en voksen må følge med på veien og trafikken.

Jeg hentet han på skolen med sykkel og sykkelhenger, som han satt blid for fornøyd i de 6 minuttene det tar til stasjonen. Der gikk vi på toget, og etter 45 min. var vi i Brønderslev. Det var 40 minutter til vår time startet, så vi hadde tid til en tur i gågaten og en liten is :-)

Når man besøker nye steder, er det alltid noe spennende å se, f.eks. en hest i gågaten...

Etter at han var ferdig hos legen, var det også litt ventetid før toget gikk. Da benyttet vi tiden til å hente medisin på apotektet i denne byen, i stedet for å stå i kø på apotektet i Frederikshavn når vi kom hjem igjen.
På toget hjemover spilte Simon spill på min iPhone, mens jeg leste noen blader som skulle gjennomgås.

Selv om dette tok noen timer, og vi ville spart tid på å kjøre bil selv, var dette noen deilige timer å tilbringe sammen. Prisen for reisen ble betydelig billigere, og barn under 12 år reiser dessuten gratis med kollektiv trafikk i Danmark. Og vi fikk mye kvalitetstid sammen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar