fredag 12. mars 2010

Hørt om: Dansk Fodgænger Forbund ?

I Danmark finnes det mange foreninger, og èn av dem jeg har sansen for er Dansk Fodgænger Forbund (hvor jeg for øvrig er medlem nr 11).
Det finnes foreninger for bilister, syklister, motorsyklister, men tidligere var det ingen for FOTGJENGERE. Og det er vi faktisk alle sammen i større eller mindre grad.

En privatperson i Helsingør nord for København, tok initiativet i 2005. Her er deres programerklæring:

Vores mål: Sikkerhed for fodgængere
Alle vore aktiviteter har til formål at højne fodgængeres oplevede og reelle sikkerhed. Dette gør vi ved indsats på en lang række enkelt-områder, der tilsammen skal skabe en ny og sikrere fodgænger-kultur.

Hvad vil vi

Vi vil fjerne alt det, som ulovligt medfører ulempe for fodgængere på fortovet: Cyklister, affald, parkerede biler, stilladser, byggematerialer, butiksskilte, uklippede hække, ødelagte fortovsbelægninger og dårlig snerydning.
Vi ønsker at kommunen håndhæver Vejloven, så fortovene ikke tankeløst blokeres.
Vi ønsker at politiet i byen håndhæver Færdselsloven.
Vi ønsker fodgængere respekteret som ligeværdige trafikanter.
Hvad gør vi

Med pressemeddelelser og andre aktiviteter gør vi opmærksom på de særlige problemer vi dagligt oplever som fodgængere.
Gennem debat og medlemskab af trafikale organisationer foreslår vi en mere fodgængervenlig dagsorden for trafikken.
Særlige problemer bearbejder vi ved hjælp af trafiktællinger, så vi kan dokumentere vore påstande.

Årlig medlemsskap koster kr 60,- og du kan lese mere på deres nettside her

1 kommentar:

  1. Hadde jeg ikke bodd i Norge i steden for DK hadde jeg og meldt meg inn. Jeg skal jo gå 1 time hver dag nå har jeg tenkt.

    SvarSlett