Fredag kveld var det derfor stor aktivitet innen Bastø I var klar til avgang, og til å forlate sambandet for 10-12 dager. I den anledning er det leid inn to erstatningsferger, som tilsammen har ca samme bilkapasitet som våre ordinære ferger. MF Boknafjord har vi også leid tidligere ved flere anledninger, mens nytt av året er MF Hamarøy som er eid af Trollhatten Nord, og som vanligvis seiler på strekningen Bognes-Skarberget i Nordnorge. Sambandet Horten - Moss får dermed 4 ferger i drift de neste ukene.
Men, fredag kveld dreide det seg altså om å få Bastø I av sted, med alt utstyr og deler ombord.
Her er noen bilder fra begivenhetene:
Dette er noen av propellvingene som skal skiftes ut.
Hver vinge er ca 100-120 cm høye, grisetunge og grisedyre.
Hver vinge er ca 100-120 cm høye, grisetunge og grisedyre.
Anleggsmaskinen til Horten Havnevesen kom akkurat IKKE ned i kjelleren med paller på gaffelen.
Mange oljefat med bl.a. girolje ble kjørt ombord.
På øvre bildekk ble alle deler og varer godt sikret til turen over Skagerrak.
Fordi vi fredag kveld hadde 5 ferger som skulle plasseres, måtte Hamarøy ut på fjorden i timene mens Bastø I var ferdig rute, og klargjorde for reisen til Frederikshavn.
Deretter kom Hamarøy inn i det gamle fergeleiet, og kunne fortøye for natten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar