tirsdag 12. oktober 2010

Ikke legg barbermaskinen i stekeovnen

Min blå barbermaskin av merke Philips, har vært med gjennom gode og onde dager, de siste 6-7 åra. De siste månedene har den imidlertid begynte å fuske, på den måten at jeg ikke alltid får skrudd den PÅ. Hvilket er ganske essensielt når man bruker den til å barbere seg. Hver morgen. Stort sett.

En dag fant jeg ut at hvis jeg varmet opp barbermaskinen før den skulle brukes, virket den igjen.
Dette gjorde jeg ved å legge den på radiatoren noen minutter, eller henge den i tørkeskapet på jobben sammen med klær som skal tørkes. Slik har jeg holdt på noen uker, og det har fungert hver gang.

Helt til søndagen for to uker siden, da Pia hadde varmet rundstykker til morgenmaten, og jeg tenkte at vi kunne likesågodt utnytte varmen som var i ovnen. Og barbermaskinen ble lagt inn på midterste rille.
Men, som i så mange barnefamilier skjer det mange ting hele tiden, og maskinen ble fort glemt. Helt til Pia etter 15-20 minutter spurte om jeg ikke trodde den var klar nå!

Maskinen ble tatt ut, knappen trykket på, og vips så virket den igjen.
I ettertid har jeg imidlertid registrert at plasten rundt maskinen, ikke satt like stor pris på omgangen i stekeovnen. Den har nemlig smeltet og vridd seg litt. Flere steder. Blant annet over pakningen som gjør at maskinen blir værendes vanntett når man skylder den under vann. For det kan man med denne type barbermaskin. Eller rettere sagt, kunne.

For når maskinen i går skulle ha sin månedlige oppladning, passet ikke lengere ladepunktene på maskinen (de to blanke dingsene til høyre) med selve laderen. Fordi maskinen hadde mistet sin opprinnelige, stramme passform (i stekeovnen ja :-(

Verktøyet ble derfor funnet frem, maskinen demontert, men hurtig fikk jeg konstatert at alt håp nok var ute denne gangen. Dessverre. Alternativt kunne jeg presse barbermaskinen mot laderen konstant, mens jeg f.eks. så en laaang film, men jeg tror heller ikke det blir noen langsiktig løsning.

Jeg måtte derfor ned i byen, og fant en lignende maskin til kr 800,- i Føtex. Det var nesten det halve av hva jeg ga for den forrige. For 7-8 år siden. Det er allikevel ergelig å betale for noe man kunne unngått, eller i hvertfall utsatt, kanskje noen år til.

Men, som de sier i Hakkebakkeskogen; Gjort er gjort og spist er spist.
Livet går allikevel videre, endog med glattere kinn ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar