lørdag 30. oktober 2010

Mer ro, søvn og sex for 750 kr

Jeg er konstant på utkikk etter smarte løsninger som kan gjøre hverdagen enklere, bedre og ikke minst mer innholdsrik. Og her har jeg funnet en genial ting!

Utfordringen: Mer ro og søvn
- Pia og jeg legger oss til forskjellige tider, fordi hun ofte gjør lekser etter at vi andre har lagt oss. Da syns hun nemlig at hun får mere ro (hva nå det kan bety). Det kan da være vanskelig å falle i søvn fordi jeg hører noen går rundt i leiligheten. Samme utfordring de lør- og søndags morgen det er meg som skal sove lenge, og barna må hysjes på "hele" tiden.
- Når man bor i blokk, er det flere lyder som KAN være forstyrrende. I vårt tilfelle: Scooter forbi soveromsvinduet man-lør kl 0623, barnegråt/-skrik-/hysteri fra nye naboer på motsatt side av veggen, som regel daglig ved 6-7-tiden
- Etter lunsjtid pleier ofte vaktmesteren å klippe gresset eller kjøre rundt med maskiner utenfor vinduet her vi bor, og merkelig nok skjer det ALLTID når jeg eller Pia prøver å sove en middagslur.
- Når jeg sover i campingvogna på jobben, er det lyder som gjerne kunne bli mindre dominerende.
- Når jeg reiser frem og tilbake med Superspeed til jobben, prøver jeg å sove ett par timer på benken, akter på 2.street, men det lykkes ikke alltid pga snorkende trailersjåfører, skrikende små barn, eller skravlende damer i 50-åra. For eksempel.

I lengere tid har jeg derfor vært på utkikk etter noen bedre sovepropper enn de tradisjonelle, gulorgange dingsene som alltid spretter ut av ørene igjen så fort man beveger litt for mye på hodet. Og blir ganske stygge å se på etterhvert...

Løsningen: Formstøpte sovepropper
I Danmark kan man på samme steder som selger høreapparater, også spesialbestille formstøpte sovepropper. Som dermed er laget kun til din egen øreform, og derfor passer 100%. Det fikk jeg gjort på det (dårlige) bildet under: Damen presser skum inn i øra, og så skal det stivne en 5 min. tid. Deretter blir støpen sendt inn til Siemens, og etter 2-3 uker finner du ett sett sovepropper av et slags halvmyk silikon-materiale uten farge, i postkassa di.

Disse soveproppene er som sagt uten farge, og man kan ikke umiddelbart se at noen har dem satt i, de er veldig diskrete. Og prisen er DKK 750,-. Mitt første sett klemte litt for mye, og da ble det laget ett nytt sett uten pristillegg av den grunn.
 
Denne løsningen er utrolig smart!
For små penger kan man få så mye mer livskvalitet. Og sovekvalitet :-)
Den anbefales på det varmeste til alle som gjerne vil ha mer ro, uansett om man bare skal sove, gjøre lekser, kjøre bil eller har bruk for å roe huet i en stor familie...

Et billigere kortsiktig alternativ
Underveis prøvde jeg også et annet alternativ til de gulorange proppene: På en måte samme slags form, men denne er laget med voks. Det gjør at de ikke faller ut. I hvertfall har de aldri gjort det på meg. En boks med 6 stk. dvs. 3 par, koster ca NOK 50,- på Apotek1 i Horten, men fordi det blir ganske ulekkert å bruke samme proppene mere enn noen dager, blir det så sikt en dyrere løsning.
De lukker også lyder meget godt ute, og man trykker dem bare fast i øra: Voksen former seg etter øreformen.
De ligner på en litt skitten utgave av godteriet skolekritt (bildet under)
Også var det det med sex da: Fordi man blir mer opplagt når man sover nok, i tillegg til at vi etter soveproppenens inntog, legger oss oftere samtidig, blir bonusen mer ekteskapelig hygge. 
Hvilket som kjent, har få negative bivirkninger ;-)

1 kommentar:

  1. Det lyder som en riktig god investering! Lol til bonusen til slutt :D

    SvarSlett