Opplevelsen er ganske anderledes enn en Superspeed-reise, når man entrer DFDS-skipet Dana Sirena i Esbjerg, og etter 18 timer ankommer i Harwich, ca 2 timers kjøretur nordøst for London. Selvfølgelig er reisen betydelig lenger, men innholdet er av en ganske annen kvalitet.
Jeg skal prøve å forklare noen av momentene:
På landgangen når man kommer ombord, bliver man møtt av smilende, uniformkledde danske ansatte. De svarer på spørgsmål som f.eks. hvor man finner restauranten, hvor lugaren befinner seg, eller hvilke aktiviteter som finnes for barna. Det med smilende og imøtekommende besetning gjentar seg faktisk under hele turen; alle vi møter, såvel ryddefolk, resepsjonister og servitører er alle meget serviceminded og vennlige. Når skipet seiler fra havn, spilles hornmusikk over høytaleranlegget som i gamle dager. Ganske morsomt, og gir samtidig en følelse av at dette er litt spesielt…
Vi hadde standard utvendig lugar, dvs. kahytt med vindu ut mot vannet. Disse var romslige, inneholdt to enkeltsenger på gulvet, hadde godt bad med god utlufting, og lugaren hadde dessuten gradeinnstilt airconditon. Dette fungerer meget bra, da man selv kan stille inn ønsket temperatur, i stedet for å bruke lang tid på å føle seg frem. Renholdet var topp, både i lugar og over hele skipet.
På reisen MOT England var sjøgangen ganske høy, så vi oppholdt oss mesteparten av tiden i lugaren. I resepsjonen kunne vi få gratis sjøsyketabletter til de som ønsket det. På returen var været langt bedre, om kvelden spiste vi medbragt mat fra Colchester, sushi, yoghurt, engelsk brød, mm. Og noen skikkelig gode berlinerboller med bringebærsyltetøy inni. De var litt mindre enn de norske/danske, men litt mer kompakte, ikke fullt så søte, og med passe mengde syltetøy i.
Tax-free-butikken ombord var ikke stor. Et gulvareal på ca 80 m2 tillatter ikke det helt ville sortimentet, men allikevel finnes et greit utvalg av parfyme, vin/sprit/øl, sjokolade, leker, vesker og klær. Og betjeningen står, til tross for den lille plassen, flere steder rundt i butikken og bare venter på å hjelpe deg som kunde. Like smilende, velkledde og imøtekommende som alle andre ansatte ombord. Jeg vet at jeg gjentar dette, men kontrasten til andre rederiers ofte slitte-T-skjorte-kledde ansatte bliver bare så stor…
Skipet ankommer Esbjerg kl 13, så det passer godt å spise brunsj ombord, i den store restauranten som på dette tidspunktet er omgjort til èn stor spisesal hvor alle selv forsyner seg av den store buffèen som består av kaldt pålegg, div. syltetøy, honning og ost, dessuten egg, pølser, tomater bakte bønner, toast, mao. også noe for den engelske delen av passasjerene. Kaffe eller te bliver servert i kanne ved bordene, og betjeningen rydder hurtig av tallerkener og avfall som er til overs.
På kveldstid deles spisesalen opp i tre deler: Gourmet, à la carte, og buffet. Som serverer og leverer etter kundens ønsker og lommebok. Buffètprisen er temmelig høy etter vår mening, selv om utvalget på tilsvarende skip ofte er noe større.
Alt i alt er opplevelsen ombord meget god.
Til tross for høyt prisnivå i både restauranter og butikk, er betjeningen meget hyggelig, det er rent og pent overalt, og man får absolutt ikke følelsen av å reise med en kombinert frakt- og passasjerferge som dette faktisk er med over 2000 lanemeter på bildekk. Men med max 600 passasjerer ombord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar