lørdag 9. oktober 2010

Skipsbrann på Lisco Gloria

Natt til lørdag oppsto det brann i DFDS Liscos ferge mellom Kiel og Klaipeda i Litauen. Her er tekst fra Jyllandsposten:

Lørdag formiddag er der sket endnu en eksplosion på den brændende færge Lisco Gloria, der nu ligger syd for Langeland. Ifølge Søværnets Operative Kommando (SOK) kom ingen til skade ved eksplosionen.

Ligeledes lørdag formiddag er det lykkedes tyske redningsmyndigheder at opankre den brændende færge, så den ikke driver længere. Der har været folk ombord på færgen og kaste ankeret, oplyser stabsvagten ved Søværnets Operative Kommando til jp.dk.

SOK har siden omkring kl. 2 i nat assisteret sine tyske kolleger med sluknings- og redningsarbejdet ved den brændende færge i Femern Bælt.

Meldinger om 20 tilskadekomne
Om bord på færgen var i alt 236 passagerer og besætningsmedlemmer, som alle skal være reddet fra færgen, oplyser stabsvagten ved SOK. SOK har ingen olysninger om tilskadekomne, selvom andre medier bringer, at op mod 20 personer skulle være kommet lettere til skade. Ifølge det tyske netmedie Lübecker Nachrichten melder brandvæsenet i Kiel om cirka 20 lettere tilskadekomne, der skal have indåndet en del røg.

Slagside pga. brandslukning
Stabsvagten ved SOK oplyser, at færgen ikke brænder så meget nu, som den gjorde i nat.

"Færgen var overtændt i nat, men nu har brandslukningsindsatsen fra både dansk og tysk side hjulpet. Så vidt jeg kan vurdere ud fra billeder af færgen, er den udbrændt, og den har en slagside på cirka 15 grader, som sandsynligvis skyldes vand fra brandslukningen," siger stabsvagten.


Alle reddet
I nat måtte passagerer og besætning gå i redningsbådene. Ved to-tiden havde alle ifølge SOK forladt det brændende skib.

"Vi har besætnings- og passagerlister, der viser, at alle er reddet fra borde. Så vi er relativt sikre på, at der ikke er flere om bord på den brændende færge," oplyser stabsvagten.

Det danske SOK fandt ud af, at noget var i gang i tysk farvand i nat og ringede derpå til sit tyske modstykke. Derpå blev tre danske redningsfartøjer sendt mod stedet sammen med en redningshelikopter fra Skrydstrup. Nu er flere danske miljøskibe på vej til stedet.


Måtte springe i vandet
Branden startede, da færgen, der sejler fra Kiel til Klaipeda i Litauen, befandt sig i tysk farvand. Derfor er det den tyske redningstjeneste i Bremen, der koordinerer slukningsindsatsen, selvom færgen nu er drevet ind i dansk farvand syd for Langeland.

Stabsvagten ved SOK oplyser, at to besætningsmedlemmer måtte reddes op af vandet af den danske redningskutter Rota, efter besætningen ombord havde råbt til dem, at de skulle springe.

"De var simpelthen blevet fanget af ilden på agterdækket, og derfor måtte de springe i vandet. De blev reddet op umiddelbart efter," oplyser stabsvagten.

Muligvis startet i lastbil
Den brændende færge er den litauisk registrerede Lisco Gloria, der er en kombineret fragt- og passagerfærge. Ifølge SOK er det en gammel dansk færge, der nu sejler for DFDS.

Branden er muligvis startet i en lastbil ombord på færgen.

"Vi har informationer, der tyder på, at branden kan være startet i en lastbil ombord, men det er endnu for tidligt at sige med sikkerhed," oplyser stabsvagten til jp.dk

Bildene er fra www.havarikommando.de

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar