fredag 22. oktober 2010

Skattelistene: Her er mine EGENTLIGE tall for 2009

Så var skattelistene for året 2009 blitt offentliggjort, og som vanlig tegner de et sært bilde av hva som virkelig har foregått. Siden denne bloggen heter "Uten filter", og fordi jeg ikke tror på hemmelighold, skal jeg forklare hva tallene betyr i mitt tilfelle.

I følge skattelistene er min inntekt på kr 120.991.
I 2009 arbeidet jeg 80% stillingsandel, og klarer nok ikke å overleve på dette beløpet, samtidig som jeg har en kone som studerer. Brutto årsinntekt var egentlig kr 363.452 inkl. en ekstrajobb i Danmark, som det ble betalt skatt av til Danmark.
I 2006 tjente jeg også penger, selv om inntekten er 0 i tabellen.

Skatten som ble betalt var kr 35.288,- som ser ut til å være 9,7 % men det er heller ikke riktig.
Jeg har også betalt kr 15.275,- i skatt til DK av den totale lønnen. Da er skatten oppe på ca 14 %.
Hvordan er det så mulig å betale så lite skatt?

Det er fordi jeg har mange fradrag.
For eksempel kan jeg trekke fra utgifter til transport, til og fra jobben. Ifølge Skattedirektoratet skal dette beregnes med det transportmiddel som gir raskest befordring med rutegående transportmiddel. Og det betyr fly fra Ålborg - Gardermoen, og tog til og fra flyplassene. Dette er riktignok dyrere enn å reise med båt som jeg pleier, men det er bekreftet av saksbehandler hos Skatt Sør, at dette er måten det skal gjøres på.

Et annet verdifullt fradrag er kost, og fordi jeg ikke har adgang til kjøkken er jeg bodde, kunne jeg trekke fra kr 284,- pr. reisedøgn. Og bare dette fradraget blir nesten kr 45.000,- for 2009.

Jeg får også fradrag for en forholdsvis del av underskuddet hvert år, fra husbåten som vi bygde for en del år siden. Husbåten ble solgt med et tap på ca 1,5 millioner, og tapet blir fordelt over mange år.

Formuen er ikke stort å snakke om. Den er null, fordi vi ikke eier eiendom p.t.

Samtidig ser man hele bildet og forstår logikken i å arbeide i Norge hvor jeg har en gjennomsnittlig utbetalt månedslønn på papiret på ca kr 27.000,-. I virkeligheten blir noen av fradragene ikke registrert før året er omme, så den egentlige utbetalte månedslønnen er lavere.
Skulle jeg hatt tilsvarende arbeide i Danmark (hvor lønnen også er lavere), med lite fradrag, hadde jeg betalt ca 44 % skatt, og hatt en utbetalt månedslønn på ca kr 17.000,-.
Det er ca 10.000,- kr mindre hver måned i forskjell !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar