torsdag 7. oktober 2010

Sjokoladetest: Nye Melkedrøm fra Freia

Så tilfeldigvis Freias nye Melkedrøm på tv-reklame i dag: Med krokan, krem og karamellsaus!

Den måtte kjøpes, da erfaringene fra de to tidligere Melkedrømmene, Bringebær/Yoghurt og Fylt karamell var veldig blandet, og samtidig spennende fordi Freia laget en helt ny sjokoladekombinasjon. Og særlig den tredje typen jeg kun har sett i Danmark, Mandler/Havsalt var ekstraordinært god.

Vel, innpakningen er temmelig lik de foregående, noe som kanskje var meningen pga gjenkjenningseffekten. Men selve kombinasjonen krokan, krem og karamellsaus lød både fascinerende, voldsom og nesten overdrevet. Jeg liker alle tingene, men kanskje ikke samtidig, og stappet inn i samme lille firkant?

Hvis man kan si at en ting smaker både godt og vondt samtidig, gjør denne sjokoladen det.
Jeg testet min kjøleskapskald, og det er nok en nødvendighet for at ikke kvalmen skal ta fullstendig overhånd, da ALT i den er søtt. Den minner veldig om Freias påskeegg (den i blå kartong med 4 stk. i hver, inkl. skjèer), bare ikke så flytende.

For de mennesker som drikker kaffe til sjokolade, er den nok langt mer balansert. Men det gjør ikke jeg. Jeg spiser sjokolade bar...

En annen ting er bitene: Tre biter i bredden er ikke min optimale favoritt, èn bit blir litt lite, mens to biter blir for mye, så det blir til at jeg biter tvers over den midtre biten, og gomler halvannen firkant ad gangen. Det er muligens med på å gjøre sjokoladen ganske tungt fordøyelig, og som tidligere nevnt, ofte kvalmende.

Når det er sagt, er det noe godt her også. Kombinasjonen av alle smakene ER faktisk godt. Karamellsausen merket jeg ikke så mye til, og det er kanskje greit nok. Men i mindre mengde, OG kjøleskapskald er den ikke dum allikevel.

Prisen på ca kr 25,- hos Rema1000 på Lystlunden i Horten er også drøyt for ca 140 gram sjokolade.

Totalt sett terningskast 3 fra meg!
Har du prøvd den?

4 kommentarer:

  1. Lurte på om du vet hva sangen i reklamen heter? Sjokoladen er jo knall!! Terningkast 5

    SvarSlett
  2. Nei, dessverre, husker den ikke.
    Men i Danmark finnes også versjonen med havsalt og mandler - den er kanongod. Og ikke så søt:-)

    SvarSlett
  3. Havsalt og mandler? Virker ikke så fristende. Skal til Danmarks nå i vinter - tviler på at den vil bli prøvd ut.

    SvarSlett
  4. Havsalt og mandler har (dessverre) blitt favoritten, dog kjøleskapskald med litt melk eller ekte cola til ;-)

    SvarSlett