søndag 26. desember 2010

135.000 danskere snytt på Facebook - og sikkert noen nordmenn òg

Stadig oftere kommer slike, eller tilsvarende, meldinger på folks Facebooksprofil. F.eks. "Girl killed herself after dad posted on wall", eller "Se mann drikker 50 shots". Dette burde få alarmklokkene til å ringe om at det er noe muffens!

Forklaringen har blant annet kommet gjennom nettsiden Versjon2:
Et dansk firma mistænkes for at lokke danske Facebook-brugere til at 'synes godt om' en Facebook-side for at se et videoklip. Men først skal de klikke på reklamer, som giver penge til bagmændene.

Mindst 135.000 danske Facebook-brugere er faldet i en fælde på Facebook, som udelukkende har til formål at skaffe penge fra tvivlsomme reklamer til bagmændene. Det drejer sig om flere såkaldte 'like-jacking' kampagner, og sikkerhedsfirmaet CSIS mener, at det er et dansk firma, der står bag.

»Jeg tror faktisk, at vi har med et selskab at gøre. Det er nogen, vi har set før, men de kører gennem en særlig kanal,« siger sikkerhedskonsulent Peter Kruse fra CSIS.

CSIS samarbejder lige nu med Facebook om at finde beviser for, at det er de samme personer, som står bag kampagnerne. CSIS har identificeret 21 forskellige kampagner, og Peter Kruse vurderer, at de i alt kan have fået mellem 150.000 og 200.000 danskere i fælden.

Kampagnerne er bygget op omkring Facebooks mulighed for at oprette grupper eller fansider. Det kombinerer spammerne med en særligt lokkende overskrift, som typisk lover brugeren et payoff i form af en grotesk, fræk, stødende eller på anden måde opsigtsvækkende video.

Når brugeren klikker sig ind på gruppesiden, står der typisk en meddelelse om, at brugeren skal klikke på 'Synes godt om' eller 'Like' for at se indholdet. Det er i flere tilfælde skjult som en enten en CAPTCHA-test, eller at brugeren skal klikke for at bekræfte, at han eller hun er over 18 år.

Når først brugeren har klikket på 'Synes godt om', så har siden adgang til at lægge indlæg ind i brugerens nyhedsstrøm på Facebook. Derfor vil brugerens venner se en besked om, at brugeren 'Synes godt om: Denne fyr drak 50 shots vodka på 1 min'. På den måde spreder kampagnen sig viralt, når vennerne klikker på det samme link.

Les hele artikkelen her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar