mandag 20. desember 2010

Kongen av Bastøy - være med på kino ?

I dag skal jeg se filmen KONGEN AV BASTØY på Horten Kino. Fortventningene er høye til denne filmen som utspiller seg på øya Bastøy i Oslofjorden, år 1915.

Jeg har i 15 år jobbet rett ved siden av Bastøys fergeleie, og sett fengselsbåten seile frem og tilbake over fjorden tusenvis av ganger. Da jeg var liten og familien reiste med Bastøferga mellom Horten og Moss, fortalte min farmor meg at hvis jeg ikke var snill, kom jeg til Bastøy. Og det hørtes ikke noe hyggelig ut. Så gjennom hele oppveksten har det knyttet seg mystikk og hemmeligheter til denne øya, som jeg nå får se litt mere av (vet at ikke alt er tatt opp der ute, men mange filmteam har reist over de siste åra, så at det i hvertfall er noe er jeg ikke i tvil om :-)

Vil du være med?
Horten Kino, mandag 20.12. kl 1730 - sal 4.
Billetter til kr 90,- tror jeg det var...
Bestill på www.hortenkino.no

Her er en anmeldelse av Ole Christian Solbakken, Kinosyndromet:


Bastøy var den beryktede oppdragelsesanstalt for vanskeligstilte gutter. På en øy utenfor Horten ble problembarna sendt for å oppdras til gode, kristne samfunnsborgere. Man kom på øya og navnet ble byttet ut med tall, alle personlige eiendeler ble fjernet, og håret ble klippet kort. Hard disiplin og strenge straffer var metodene som ble brukt for å få skikk på guttene.
Historien begynner når Erling (Benjamin Helstad) kommer til øya. Han blir C-19, men med sin sterke personlighet og subversive holdning byr han på problemer for bestyrerne og til inspirasjon for anstaltbarna. Det hele kulminerer i et stort opprør på Bastøy.

Vakkert foto

Marius Holst har jobbet med denne filmen i mange, mange år. Filmen hadde budsjett på nesten femti millioner, fem manusforfattere, et internasjonalt skuespillerensemble og ble filmet på location i Estland. Og filmen har blitt god.
Fotoet på filmen har en kjølig blå tone og man har valgt å filme den i Cinemascope.
Særlig et bilde brenner seg fast på netthinnen: Soldatene som skal stoppe opprøret på Bastøy, dekker en hel åskam og det brede bildet. Det er vakkert, skummelt og er glimrende bruk av Cinemascope.

Spennende dynamikk

Marius Holst har fått med seg Stellan Skarsgård og Kristoffer Joner som de voksne bestyrerne, og de leverer praktfulle prestasjoner. Det er en spennende dynamikk mellom de, siden Joner sin karakter, Hussjef Braaten, vet om underslagene Bestyreren, spilt av Skarsgård, har gjort. Braaten gjør seg da til en untouchable, noe som til slutt ender med opprøret.
Det er første gang jeg har sett Joner spille slem, og han minnet meg om Peter Lorre i M!

Merkelig sympati

Skarsgård får man en merkelig sympati med. Selv om hans handlinger er avskylig, er han er ikke slem, han er bare en mann av sin tid. Men det handler jo ikke om de voksne, det handler om barna og der er det Benjamin Helstad og ikke minst Trond Nilssen som gjør en sterkest jobb.
Samspillet mellom de to er veldig fint, særlig i en scene der de lager en historie om å være på sjøen, de lager en fiksjon for å overleve virkelighetens helvete, de spiller den med en råhet og sårbarhet som er noe unikt ved Marius Holst sine filmer. Det er i slike scener Holst briljerer! Jeg må spesielt trekke frem Trond Nilssen som debuterer i denne filmen — en fantastisk prestasjon — der han regelrett stjeler filmen i noen scener. Flott!

Tung på labben

Men filmen er ikke perfekt. Den blir for tung på labben og konstruert. Den føles til tider litt ut som en film produsert av gode, gamle og nedlagte Norsk Film A/S. Den blir rett og slett litt gammeldags til tider. Kongen av Bastøy er veldig bestemt på å være sindig og ikke sleive med fortellingen, noe jeg forstår, men da blir den også litt tung. Produsentene håper på en kommersiell suksess, men jeg tror at den vil bli litt for heavy til det, men det er jo lov å håpe.
Men alt i alt: Veldig god. Og man må bare få gratulere Marius Holst med en flott film, som til tider føles viktig, med sine gode prestasjoner – både foran og bak kamera.

Link til film-traileren her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar