søndag 19. desember 2010

Fergemannen rasjonaliseres bort på Tau

TIDE vil ikke lenger betale for å ha en kaimann i Tau, på sambandet Tau-Stavanger. Dette har skapt sterke reaksjoner fra lokalt næringsliv og særlig pendlere, som VET at kaimannen er uerstattelig.

Argumentasjonen fra oss kaifolk er veldig enkel:
- Uten sortering av kjøretøy på kaia tar lasting betydelig lenger tid
- Selv om det er skilting, klarer ikke bilister å følge køen uten å snike
- Ved driftsavbrudd har reisende krav på å bli informert om hva som skjer
- Fergemannskap har ikke ikke tid til godsekspedering når fergene ligger inne 5-10 min.

I tillegg selger terminalen på Tau korttjenester for en halv million i året, sies det.
69% svarer JA til at de vil savne kaimannen på kaien i Tau, i følge undersøkelsen i Stavanger Aftenblad.

TIDEs argumenter ligner veldig på argumentene til Fosen Trafikklag som overtok sambandet Horten-Moss i 1996, og heller ikke ville ha bemanning på kaien. Fordi det ikke var noe praksis for det i Fosens øvrige samband, som var mange, mange ganger mindre enn Norges største riksveisamband.

Sambandet Horten-Moss frakter i 2010 ca 1,6 millioner kjøretøyer, og har sammenlagt ca 10 fulle stillinger KUN til trafikkhåndtering. Og med opp til 90 avganger daglig, ofte 10-12 min. havnetid kombinert med bunkring av diesel og vann, godsekspedering, intern og ekstern posthåndtering, vedlikehold og alt det forefallende, kunne vi periodevis hatt bruk for enda flere stillinger.

KAIFOLKET LENGE LEVE!

Foto fra Aftenbladet, Tor Inge Jøssang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar